Skip to main content
SUPERVISOR
Mojtaba Azhari,Bijan Boroomand
مجتبی ازهری (استاد راهنما) بیژن برومندقهنویه (استاد مشاور)
 
STUDENT
Shakiba Zolfaghari
شکیبا ذوالفقاری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Local Buckling of Moderately Thick Composite Laminated Plates by the Finite Strip Method
Due to their high strength and low weight, laminated composite plates and beams are increasingly used in aerospace, automobile and other engineering constructions. Creating more efficient and more accurate analysis methods for composite structures has become an important target for many researchers. Today the finite element method is considered as the most powerful and versatile method of structural analysis. But for structures with regular geometry and simple boundary conditions, the finite element analysis is time consuming and costly. This is especially true for eigenvalue problems in vibration and stability analysis. In order to overcome this difficulty, the finite strip method has been developed. Besides reducing computational efforts, this method has the versatility of the finite element method. In the present study, a finite strip method for the local buckling analysis of moderately thick composite laminated plates is developed according to higher-order shear deformation theory. This theory accounts for the parabolic distribution of the transverse shear strains through the thickness of the plate and for zero transverse shear stresses on the plate surfaces. It also eliminates the need for shear correction factors in calculating the transverse shear stiffness. This method uses basic function series in the longitudinal direction and a polynomial in the other direction of finite strip to express variations of displacements. Effects of loading, different longitudinal boundary conditions, thickness, number of layers, lamination scheme or stacking sequence, … are investigated. Keywords: local buckling, laminated composite plates, higher-order shear deformation theory, finite strip method.
با توجه به مزایای بسیار زیاد کامپوزیت‌ها از قبیل مقاومت بالا، وزن اندک، کاربری ساده، مقاومت در برابر خوردگی و ...، استفاده از آن‌ها در ساخت‌و‌سازها اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. از‌این‌رو، شناخت رفتار استاتیکی، کمانشی و ارتعاشی حاکم بر کامپوزیت‌ها در جهت طراحی مطلوب ضرورت می‌یابد. امروزه روش اجزاء محدود به‌عنوان یک ابزار عددی قدرتمند برای تحلیل سازه‌ها شناخته شده است، اما برای سازه‌هایی که از نظر هندسی و شرایط مرزی ساده هستند، تحلیل اجزاء محدود مستلزم صرف وقت و هزینه‌ی زیاد است. این مسئله به‌خصوص برای مسائل مقدار مشخصه‌ی تحلیل ارتعاش و پایداری صادق است. از این‌رو، محققین درصدد ارائه‌ی روشی بودند که علاوه بر کاهش دادن تلاش‌های کامپیوتری، تنوع روش اجزاء محدود را نیز داشته باشد. بدین منظور، روش نوار محدود به‌عنوان نوع خاصی از روش اجزاء محدود مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. هدف اصلی در این پایان‌نامه، ارائه‌ی روشی مناسب جهت بررسی پدیده‌ی کمانش موضعی در ورق‌های کامپوزیت لایه‌ای نسبتاً ضخیم است. برای نیل به این هدف، از روش نوار محدود در آنالیز ورق استفاده می‌شود. در این روش، توابع مثلثاتی در جهت طول و توابع چند‌جمله‌ای در جهت عرض نوار به‌کار می‌روند و به‌منظور لحاظ کردن تغییرات درجه دوم کرنش‌های برشی در امتداد ضخامت ورق، از تئوری تغییر شکل برشی مرتبه‌ی بالاتر ردی استفاده می‌شود. اثرات بارگذاری، شرایط مرزی طولی متفاوت، تغییر ضخامت ورق، تعداد لایه‌ها و زاویه‌ی قرارگیری الیاف در هر لایه مورد بررسی قرار می‌گیرند. روند انجام این آنالیز به‌صورت برنامه‌های کامپیوتری، تدوین و نتایج بدست آمده به‌صورت جدول و نمودار ارائه می‌شوند. کلمات کلیدی: کمانش موضعی، ورق کامپوزیت لایه‌ای، تئوری مرتبه‌ی بالاتر ردی، روش نوار محدود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی