Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad saeed Sabbagh,Mahdi Alinaghian
محمدسعید صباغ (استاد راهنما) مهدی علینقیان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mohammad Aghaei
محمد آقائی فروشانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Locating temporary relief centers and dynamic routing air rescue vehicles in crisis conditions
Natural disasters (i.e. earthquakes, floods, hurricanes, lightning, avalanches, tornadoes, fires and volcanoes) and unnatural disasters (i.e. wars, terrorist incidents, road traffic accidents, industrial accidents, political unrest and refugees migration), are one of the main obstacles for sustainable development of countries. Therefore, unpreparedness and inappropriate encountering with them causes human causalities and heavy damages which is sometimes irreparable. In this paper, a mathematical model is developed for planning emergency logistics problem. The model aims in making decisions such as determining the location of distribution and relief centers and dynamic routing of aerial vehicles in order to supply the required goods of affected people in disaster. With regard to the situation of affected areas such as dire need to the relief goods and the importance of servicing time, aftershocks, inaccurate estimation of damages and casualties, routes network damages, new affected areas can be added to the problem during routing and demand of areas is considered dynamic. As reducing the service time in disaster plays an important role in reducing deaths and disabilities, therefore the proposed mathematical model aims in minimizing the maximum traortation time of relief goods to the located facilities. Since, covering tour is an approach which helps in increasing the servicing speed in disaster logistic systems and specifically in vehicle routing of necessary goods, thus it is used for vehicle routing in this problem. By considering covering tour approach, vehicles visit a limited number of nodes and outpatient relief and distribution centers are established in cross docks. These centers, in addition to the servicing of the injured people of that area, service to areas that are located near them. Also in this model, aerial vehicles are used in order to send relief goods. According to NP-hard complexity of proposed model, methheuristic algorithm such as genetic, basic scatter search and a modified hybrid algorithm based on scatter search and variable neighborhood search algorithm is developed. To study the efficiency of proposed algorithm, results obtained from exact method and methheuristics were compared. Results have shown that the proposed hybrid algorithm has a better performance in comparison with other algorithms.
بروز بلایای طبیعی (زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، بهمن، گردباد، آتش‌سوزی و آتش‌فشان) و سوانح غیرطبیعی ( جنگ، حوادث تروریستی، تصادفات جاده‌ای، حوادث صنعتی، ناآرامی‌های سیاسی و مهاجرت آوارگان) همواره یکی از موانع اصلی توسعه پایدار کشورها به شمار می روند و عدم آمادگی و مقابله مناسب با آن‌ها تلفات و خسارات سنگینی را به ملت‌ها و دارایی‌های آن‌ها وارد می‌کند که بعضاً جبران‌ناپذیر است. در این تحقیق با ارائه مدلی ریاضی به برنامه‌ریزی لجستیک بحران که شامل تعیین مراکز توزیع و امدادرسانی و نیز مسیریابی پویای وسایل نقلیه هوایی به‌منظور تأمین کالاهای موردنیاز افراد نیازمند و آسیب‌دیده در زمان وقوع فجایع می باشد، پرداخته می‌شود. با توجه به شرایط حاکم به مناطق آسیب‌دیده همچون نیاز ضروری به کالاهای امدادی و اهمیت زمان خدمت‌رسانی، وجود پس‌لرزه‌ها، برآوردهای غیردقیق از میزان خسارت‌ها و مناطق حادثه‌دیده و خرابی شبکه راه‌ها در مدل ارائه‌شده مناطق و میزان تقاضای هر منطقه پویا در نظر گرفته‌شده و در حین مسیریابی می‌توان نقاط آسیب‌دیده جدیدی را به مسئله اضافه کرد. با توجه به اینکه کوتاه‌تر شدن زمان امدادرسانی نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات و معلولیت‌های ناشی از این حوادث دارد، لذا هدف این مدل پیشنهادی کمینه‌سازی حداکثر زمان انتقال کالاهای امدادی به مراکز تأسیس‌شده می‌باشد. ازآنجایی‌که تور پوششی رویکردی است که می‌تواند به افزایش سرعت عمل در سیستم لجستیک بحران و به‌خصوص مسیریابی وسایل نقلیه حامل کالاهای اساسی کمک زیادی کند، ازاین‌رویکرد برای مسیریابی وسایل نقلیه استفاده‌شده است. با در نظر گرفتن رویکرد تور پوششی، وسایل نقلیه از تعداد محدودی از نقاط بازدید کرده و در نقاط عبوری، مراکز امداد و توزیع به‌صورت سرپایی احداث می‌شود. این مراکز علاوه بر امدادرسانی به آسیب دیدگان آن منطقه، امدادرسانی به مناطقی که در نزدیکی آن‌ها واقع‌شده‌اند را نیز انجام می‌دهند. همچنین در این مدل از وسائط نقلیه هوایی به‌منظور ارسال کالاهای امدادی بهره گرفته‌شده است که علاوه بر افزایش چشم‌گیر سرعت امدادرسانی می تواند مشکل مسدود بودن مسیرهای امدادرسانی را نیز برطرف کند. با توجه به hard-NP بودن مدل پیشنهادی الگوریتم های فرا ابتکاری ژنتیک، جست‌وجوی پراکنده پایه و یک الگوریتم فرا ابتکاری بهبودیافته ترکیبی مبتنی بر الگوریتم های جست‌وجوی پراکنده و جست‌وجوی همسایگی متغیر برای این مسئله ارائه‌شده است. به‌منظور بررسی عملکرد الگوریتم های پیشنهادی نتایج حاصل از حل دقیق و الگوریتم های فرا ابتکاری مورد مقایسه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج نشان‌دهنده عملکرد مطلوب الگوریتمی ترکیبی پیشنهادی نسبت به دو الگوریتم دیگر می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی