SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
STUDENT
Parnia Mirshahzadeh
پرنیا میرشاهزاده
FACULTY - DEPARTMENT
دانشکده مهندسی حملونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
TITLE
Making aggregate and disagreggate models of trip generation and distribution and modification of population model for residents of Isfahan
One of the most important issues in urban traort planning is the analysis of travel demand, which can be used to describe the current situation, to predict the travel demand of the coming years, as well as to evaluate traortation policies in the short and long horizons. In order to analyze the demand for urban travel, it is necessary to know the traortation behavior of people. The inaccuracy in estimating travel demand models can lead to the lack of proper policies for controlling traffic flows in the area studied and the risks and costs of irreversible costs for that area. In this dissertation, disaggregate models for production and distribution trips for the three purposes of work, shopping and education in relation to residents of Isfahan city have been made. These models have been calibrated, using source-destination census results that were taken from the city of Isfahan in 2012. Three types of regression, linear regression, Binary logit and ordered logit are used to make disaggregate trips production models at both individual and family levels. Also, the multinomial logit model has been used in the construction of disaggregate trip distribution models. The results of the making disaggregate trips on the trip production with the purpose of work have shown that employment variables, gender, age, and simultaneous access to personal traort and certification have been effective in generating these trips. The results also show that gender variables, age range, and simultaneous access to personal traort and certification for trip production models with the aim of shopping, and student variables and student access, and access to personal vehicles have been effective in the trip production models for the purpose of education. The results of making individual travel distribution models have shown that gender variables, simultaneous access to personal vehicles and certificates, individual household finances, age and type of occupation for travel modeling models with the purpose of individual work and gender variables, simultaneous access to personal traort And the personal and financial status of the household has been effective in shopping distribution models. The results have shown that gender variables, students, or students and simultaneous access to personal traort have been influential in trip distribution models with the aim of training. Also, in order to predict the future traffic situation in Isfahan city, aggregate models for the production and distribution of residents' travels in Isfahan, with three goals of work, shop and education have been estimated. In the making of these models, the origin-destination data of 1391 have been used. To make aggregate trips production models, a linear regression model and two variables of population and per capita ownership of a personal vehicle and to make aggregate trip distribution models, multinomial logit model and two variables of origin-destination distance and services and facilities in the destination area has been used. In the final part of this thesis, the correction of the prediction model of the metropolitan population of Isfahan, which was presented by the Sharif Research Institute in 2000, has been addressed. The model was corrected by considering the factor of access to facilities and services. Comparison of the results of the corrected model and the Sharif model shows the superiority of the corrected model.
یکی از مراحل مهم در برنامهریزی حملونقل شهری، تحلیل تقاضای سفر است که به کمک آن میتوان به توصیف وضع موجود، پیشبینی تقاضای سفر سالهای آینده و در نتیجه ارزیابی تصمیمگیریهای حملونقلی در افق کوتاه و بلند مدت پرداخت. برای تحلیل تقاضای سفرهای شهری، نیاز به شناخت رفتار حملونقلی افراد میباشد. عدم دقت در برآورد مدلهای تقاضای سفر میتواند باعث عدم ارائه سیاستهای صحیح برای کنترل جریانهای ترافیکی در محدوده مورد مطالعه شود که این خود میتواند هزینههای جبرانناپذیری را برای آن محدوده به همراه بیاورد. در این پایاننامه، مدلهای ناهمفزود تولید و توزیع سفر برای سه هدف کار، خرید و تحصیل در ارتباط با ساکنین شهر اصفهان ساخته شده است. این مدلها با استفاده از نتایج آمارگیری مبدأ- مقصد که در سال 1391 در سطح شهر اصفهان به اجرا درآمد، پرداخت گردیده است. در ساخت مدلهای تولید سفر ناهمفزود، از سه مدل رگرسیون خطی، لوجیت دوگانه و لوجیت رتبهای، در سطوح فردی و خانوار و در ساخت مدلهای توزیع سفر ناهمفزود از مدل لوجیت چندگانه استفاده شده است. نتایج ساخت مدلهای ناهمفزود تولید سفر با هدف کار نشان داد که در تولید این سفرها، متغیرهای شاغل بودن، جنسیت، بازه سنی و دسترسی همزمان به وسیله نقلیه شخصی و گواهینامه مؤثر میباشند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای جنسیت، بازه سنی و دسترسی همزمان به وسیله نقلیه شخصی و گواهینامه برای مدلهای تولید سفر با هدف خرید و متغیرهای دانشآموز و دانشجو بودن و دسترسی به وسیله نقلیه شخصی در مدلهای تولید سفر با هدف آموزش تأثیرگذار بودهاند. نتایج ساخت مدلهای توزیع سفر فردی نشان داد که متغیرهای جنسیت، دسترسی همزمان به وسیله نقلیه شخصی وگواهینامه، وضعیت مالی خانوار فرد، بازه سنی و نوع شغل فرد برای مدلهای توزیع سفر با هدف کاری فرد و متغیرهای جنسیت، دسترسی همزمان به وسیله نقلیه شخصی وگواهینامه و وضعیت مالی خانوار فرد، در مدلهای توزیع سفر با هدف خرید، مؤثر بودهاند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای جنسیت، دانشآموز و یا دانشجو بودن و دسترسی همزمان به وسیله نقلیه شخصی نیز در مدلهای توزیع سفر با هدف آموزش، تأثیرگذار بودهاند. در قسمتی دیگر از این پایاننامه، برای پیشبینی وضعیت ترافیکی آینده شهر اصفهان به ساخت و پرداخت مدلهای همفزود تولید و توزیع سفر ساکنین شهر اصفهان، با سه هدف کار، خرید و تحصیل پرداخته شده است. در ساخت این مدلها نیز از نتایج آمارگیری مبدأ- مقصد سال 1391، استفاده گشته است. در ساخت مدلهای همفزود تولید سفر از مدل رگرسیون خطی و دو متغیر جمعیت و سرانه مالکیت وسیله نقلیه شخصی و در ساخت مدلهای توزیع سفر همفزود از مدل لوجیت چندگانه و دو متغیر فاصله مبدأ- مقصد و خدمات و امکانات در ناحیه مقصد استفاده شده است. در قسمت پایانی این پایاننامه، به تصحیح مدل پیشبینی جمعیت کلانشهر اصفهان که در سال 1379 توسط پژوهشکده حملونقل شریف ارائه شده بود، پرداخته شده است. مدل یاد شده با لحاظ کردن عامل دسترسی به امکانات و خدمات، اصلاح گردید. مقایسه نتایج حاصل از مدل اصلاحی و مدل شریف نشان از برتری مدل اصلاحی دارد.