Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed Behbahani,Mostafa Ghayour
سعید بهبهانی (استاد راهنما) مصطفی غیور (استاد مشاور)
 
STUDENT
Alireza Moazami Goudarzi
علیرضا معظمی گودرزی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1386

TITLE

Modal Analysis & Vibration Parameter Identification of Split Drive Shaft With Flexible Coupling
Absract Chopper’s tail power transmission consists of several hollow shafts which are connected by flexible coupling. Input power of this system is provided by main gearbox and in the end of the tail power is transmitted to 42 degree gearbox. The length of the system is 6.5 meter and works in the working speed 4200 rpm. This system consists of four shafts which three of them have the same length. These four shafts are connected together via three flexible couplings. These couplings are flexible both in lateral and axial directions. System’s modeling needs shaft and flexible coupling modeling in software. Split shaft’s modeling in software is not feasible because this type of flexible coupling consists of approximately 20 pieces and its modeling is complex and unreliable. For solving this problem, flexible coupling’s model should be replaced by another finite element model. After analyzing different model, flexible coupling’s model will be created using replaced spring-damper model.After carrying out experimental model test under whole system of split drive shafts with flexible coupling, its dynamical properties will be determined, including natural frequencies, mode shapes and damping coefficient. Using experimental model test’s result used model will be improved. This improvement is carried out with replaced model coefficient so after performing system’s modal analysis in software, experimental modal analysis results is compatible with modal analysis results performed in software. Eventually all software modal analysis results were compatible with experimental modal test results except one longitudinal direction in experimental test. With considering the results, system’s software model is verified. For modeling system in software, the boundary conditions governing the system during the test were applied. Using finite element theory mathematical model of system is extracted and using this model, modal analysis of system can be done theoretically. For optimization the structure of split drive shafts with flexible couplings, some of system’s properties will be considered as design parameters and considering working space of system on chopper constraints of optimization will be determining. Also objective function of optimization will be determined in such a way that natural frequencies of system are kept away from stimulating frequencies. stimulating frequencies can be due to factors like working rotational speed, frequency created by bearing etc. Using Genetic Algorithm optimization was done and first natural frequency was increased and the other natural frequencies grew up and were kept away from stimulating frequencies due to working rotation speed of the system and also bearings.
: سیستم انتقال قدرت دم بالگرد از چندین شفت تو خالی تشکیل شده که بوسیله کوپلینگ های انعطاف پذیر به هم متصل شده اند. قدرت ورودی این سیستم از گیربکس اصلی بالگرد منتقل می شود و در انتهای دم بالگرد، قدرت سیستم به گیربکس 42 درجه منتقل می شود. این چهار شفت توسط سه کوپلینگ منعطف به هم متصل شده اند. این کوپلینگ ها هم در جهات عرضی و هم در جهات محوری انعطاف پذیر هستند. تعیین رفتار ارتعاشی سیستم، یافتن مدل اجزاء محدود جایگزین کوپلینگ منعطف و بهینه سازی ساختار شفت های چند تکه اهداف اصلی انجام پروژه می باشند. مدل سازی سیستم، مستلزم مدل سازی شفت ها و کوپلینگ های منعطف در نرم افزار می باشد. مدل سازی کوپلینگ ها با جزئیات کامل در نرم افزار امکان پذیر نیست. زیرا این نوع کوپلینگ منعطف، از حدود 20 قطعه تشکیل شده است که مدل سازی آن پیچیده و غیر قابل اعتماد است. برای حل این مشکل باید مدل کوپلینگ انعطاف پذیر را توسط مدل دیگر در نرم افزار اجزاء محدود جایگزین نمود. پس از بررسی مدل های مختلف، با استفاده از فنر و دمپر مدل جایگزین کوپلینگ منعطف ایجاد شده است. با انتخاب مدل جایگزین کوپلینگ های منعطف، کل سیستم درایو شفت های چند تکه با کوپلینگ های منعطف در نرم افزار مدل می شود. پس از اتمام مدل سازی سیستم در نرم افزار، باید مقدار ضرایب مدل جایگزین شده را مشخص نمود. برای مشخص نمودن مقدار این ضرایب، نیاز به شناسایی سیستم می باشد، که یکی از راه های شناسایی، آنالیز مودال تجربی سیستم می باشد. با انجام تست مودال تجربی بر روی کل سیستم درایو شفت های چند تکه با کوپلینگ های منعطف، مشخصات دینامیکی آن معلوم می شود و بدین ترتیب سیستم از لحاظ تجربی کاملا شناسایی شده است. با استفاده از نتایج تست مودال تجربی، مدل بکار رفته شناسایی و تصحیح می گردد. این تصحیح با تغییر ضرایب مدل جایگزین شده انجام می گیرد تا پس از انجام آنالیز مودال سیستم در نرم افزار، نتایج آنالیز مودال انجام شده در نرم افزار بر نتایج آنالیز مودال تجربی مطابقت کند. با انطباق نتایج، مدل نرم افزاری سیستم تایید می گردد. در راستای تایید روش مدل سازی اتخاذ شده، شرایط مرزی که در حین تست بر سیستم حاکم بوده، اعمال شده است. با اعمال شرایط مرزی واقعی سیستم، بر روی مدل تایید شده در نرم افزار، بار دیگر آنالیز مودال سیستم در نرم افزار انجام می گیرد. از تحلیل نتایج بدست آمده، رفتار ارتعاشی سیستم کاملا مشخص می شود.با استفاده از تئوری اجزاء محدود، مدل ریاضی سیستم استخراج می شود و با استفاده از این مدل می توان آنالیز مودال سیستم را بصورت تئوری انجام داد. برای بهینه سازی ساختار درایو شفت های چند تکه با کوپلینگ های منعطف، تعدادی از مشخصه های سیستم به عنوان پارامتر های طراحی در نظر گرفته می شوند و با توجه به فضای کاری سیستم روی بالگرد، قیود بهینه سازی مشخص می گردند. همچنین تابع هدف بهینه سازی طوری تعیین می شود که فرکانس های طبیعی سیستم از فرکانس های تحریک دور شوند.کلمات کلیدی: آنالیز مودال, فرکانس طبیعی, مود شیپ, فرکانس تحریک, بهینه سازی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی