Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,Ali Shahandeh nookabadi
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد مشاور) علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amir Khakbaz
امیر خاکباز

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1386

TITLE

A Model for Locating Park and Ride Facilities on an Urban Network Based on Maximizing Flow Capturing (Case Study: Esfahan)
Traffic congestion is one of the main problems in large cities. This problem stems from several factors such as: lack of parking space, people not using public traort and travel with personal cars. So far, several approaches have been presented to reduce traffic. Using the park and ride is an appropriate and efficient approach. Park and ride performance depends on it’s location on the urban network, and if these facilities are well-site then they have many benefits. Some of these benefits include: the reduction of fuel consumption, air pollution, travel time and congestion in downtown areas. In this research we want to propose a model to find the best loctions for park and ride establishment, so that this maximizes the network removed traffic. This model is formulated based on population areas, potential points for the establishment of the park and ride and several central business districts. In this study, the coefficient of travel satisfaction is considered and the time factor is employed to calculate network traffic. In other words, network traffic is equal to total time that is spent by all vehicles in the network. It’s proved that the model solving time that computed by full count method, follow exponential function. Therefore, we used metaheuristic algorithm for solving large size problems. Results that obtained, show the efficiency of this algorithm. Also the results show that the metaheuristic algorithm reachs the desired answer at the proper time. Finally, the model is used for locating park and ride in the city of Isfahan and it determined the proper locations for establishing park and rides and the optimum number of parks and rides have been identified. Keywords Park and ride, Facilitiy location, Flow capturing, Genetic algorithm
ازدحام ترافیکی یکی از مشکلات اصلی شهرهای بزرگ می باشد که این مشکل از عوامل متعددی نظیر کمبود فضای پارکینگ، عدم استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی و انجام سفر با خودروهای شخصی ناشی می شود. تاکنون راهکارهای متفاوتی برای کاهش ترافیک ارائه شده است که استفاده از پارک - سوار یکی از راهکارهای مناسب و کارا می باشد. کارایی پارک - سوار در گرو استقرار صحیح این تسهیلات بر روی شبکه حمل ونقل می باشد و در صورتی که این تسهیلات به خوبی مکان یابی شوند مزایای زیادی بدنبال دارند، بعضی از این مزایا شامل موارد زیر است: کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش زمان سفر و کاهش ازدحام در نواحی مرکزی شهر. در این تحقیق سعی بر این است تا با ارائه مدلی مناسب، پارک - سوارها بنحوی بر روی شبکه حمل و نقل شهری استقرار یابند که میزان ترافیک کاسته شده از شبکه بیشینه گردد. مدل ارائه شده بر اساس نقاط جمعیتی، مکان های بالقوه برای استقرار پارک - سوار و مراکز متعدد تجاری فرمول بندی شده است. همچنین ضریب رضایت از سفر در این تحقیق لحاظ شده است و از فاکتور زمان برای محاسبه ترافیک شبکه استفاده شده است، بعبارت دیگر ترافیک شبکه برابر است با کل زمان سپری شده توسط تمام خودروهای موجود در شبکه. در ادامه اثبات شده است که زمان حل مدل با استفاده از روش شمارش کامل از تابع نمایی پیروی می کند بنابراین از الگوریتم فراابتکاری برای حل مسائل با ابعاد بزرگ استفاده شده که کارایی و زمان حل مسائل با استفاده از این الگوریتم ارائه شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که الگوریتم فراابتکاری در زمانی مناسب به جوابی مطلوب می رسد. در نهایت، مدل ارائه شده برای مکان یابی پارک - سوار در شهر اصفهان مورد استفاده قرار گرفته و تعیین شده است که چه مکان هایی برای استقرار پارک - سوار مناسب می باشند. همچنین حد بالای تعداد پارک - سوارها نیز مشخص گردیده است. کلمات کلیدی: پارک - سوار، مکان یابی تسهیلات، مدل جذب کننده جریان، الگوریتم ژنتیک

ارتقاء امنیت وب با وف بومی