Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,Jamshid Parvizian
علی شاهنده نوک آبادی (استاد مشاور) جمشید پرویزیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Zahra Sharafi Avarzman
زهرا شرفی آورزمان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
Companies have attempted to counter the competitive forces of the current market by downsizing their work forces in an effort to refocus on their core competencies. Organizational efforts to focus on core competencies and outsource often result in increased dependence on their supplier's performance. It magnifies the need for buying firms to effectively manage and develop suppliers. Since the quality of the final product is a function of its components quality, the supplier development efforts could result in the buying firm performance improvement and its competitive advantage. In addition, supplier improvement requires dedication of the buying firm's resources. So, there is a decision making problem to invest these resources efficiently to suppliers according to their strategic importance and effect on final product. This investment should by itself be justifiable for the buying firm. Optimizing this assignation has a main effect on the long-term success of the organization. Determining the eligibility and importance of suppliers to buying firm is as important here to consider as the analysis of current status. In this research, a model is proposed that includes three parts: 1) determining the eligibility and importance of suppliers to buying firm, 2) analysis of the gap of their current and desired statuses and 3) developing the road-map to fill the gap. In the model the suppliers are clustered by their importance and risk criteria, customer requirements for each cluster are specified and the current situation of supplier is analyzed. Key Words Supplier development, Supplier Clustering, SOM, Interaction stages, Customer specific requirements
در فضای تجارت و رقابت فشرده ی کنونی سازمان ها برای تمرکز بر قابلیت های اساسی خود باید سطح برون سپاری فعالیت هایشان را افزایش دهند. این امر با افزایش وابستگی آن ها به تأمین کنندگان و عملکردشان همراه است. بنابراین زمانی که سازمانی قصد می کند محصول با کیفیت و مطلوبی به مشتری خود ارائه نماید نمی تواند نسبت به کارکرد اجزای آن بی توجه باشد، حتی اگر این اجزا به تنهایی ارزش و اهمیت چندانی نداشته باشند. سازمانی که اثر اجزا را در کیفیت محصول نهایی خود می بیند، از توجه به عملکرد تأمین کنندگان آن ها غافل نخواهد ماند. در واقع یک "کل" تنها زمانی به خوبی و در سطح مطلوب عمل می کند که تمام اجزای آن عملکرد مطلوبی داشته باشند. به همین دلیل اقدامات یک سازمان برای بهبود تأمین کنندگانش منجر به ایجاد مزیت رقابتی و برتری عملکرد خود آن ها می شود. توسعه ی تأمین کنندگان با خروج قسمتی از منابع سازمان مترادف است و می توان به آن به مثابه یک مسئله ی تصمیم گیری برای تخصیص بهینه ی این منابع نگاه کرد. به نوعی که اهمیت هر تأمین کننده و اثری که بر محصول نهایی دارد، مدنظر قرار بگیرد و این منابع به گونه ای هزینه شود که بیشترین اثر را برای سازمان به همراه داشته باشد. از طرفی صرفه جویی بیش از حد در صرف این هزینه ها، منافع بلندمدت سازمان را به مخاطره می اندازد. بنابراین اتخاذ سیاست های مناسب و تخصیص بهینه ی منابع سازمان به تأمین کنندگان مختلف با توجه به ماهیت آن ها، تأثیر زیادی در موفقیت کوتاه و بلندمدت سازمان خواهد داشت. در بررسی راه های مختلف تعامل یک سازمان با تأمین کنندگانش و ارتقای آن ها باید به دو موضوع توجه شود: اول، اهمیت تأمین کننده از دیدگاه سازمان خریدار؛ دوم، مشخص کردن وضع موجود (کنونی) هر تأمین کننده و فاصله ی آن تا سطح مورد انتظار سازمان. در این مطالعه این دو مشخصه در کنار هم، مدنظر قرار گرفته و مدلی برای ارتقای تأمین کنندگان ارائه شده که شامل سه بخش تعیین اهمیت و قابلیت تأمین کننده، تعیین فاصله سطح موجود و مطلوب و ارتقای تأمین کننده در مراحل مختلف تعامل با آن است. است. دو بخش اول این مدل ورودی های بخش آخر را که هدف اصلی این مطالعه است، تأمین می کنند. در این مدل ابتدا سازندگان با معیارهای اهمیت تأمین کننده و ریسک تأمین، خوشه بندی می شوند و سپس با مشخص شدن الزامات یا استانداردهایی که سازمان از هر خوشه انتظار دارد و فاصله ی سازندگان از آن ها با توجه به وضع موجودشان، سیاست های متناسب برای تعامل و ارتقای آن ها تعیین می گردد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی