Skip to main content
SUPERVISOR
Arjomand Mehrabani zeinabad,Mohsen DavazdahEmami
ارجمند مهربانی زین آباد (استاد راهنما) محسن دوازده امامی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Ali Gholami Ghasri
محمدعلی غلامی قصری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی شیمی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Modeling and Simulation of Furnace H-202 in Tehran Refinery
Modeling and simulation of furnace H-202 in Tehran oil Refinery Company was performed by Fluent software to optimize consumed fuel, and enhance environmental protection commitments. The furnace is natural draft and it has equipped with four burners at its bottom. Simulation of furnace structure was performed by Solid Work software and meshed by Gambit software. Due to symmetrical structure of the furnace, it was simulated in 3D mode. All simulations were performed under steady state condition. Pressure drop in natural draft furnace is very important thus all the convection and radiation tubes are simulated in this simulation. The structure of the furnace is complicated, in this regard to optimize the volume of the calculations the optimum mesh size of 1700000 was used in this simulation.Initially, after validation of the developed model, the result of model was used for estimating the optimum condition for operation the furnace. In this work, the effect of variation of excess air as important and effective parameters on efficiency of the furnace was studied through simulation of the furnace temperature and regarding combustion state. The result was used for evaluation of its optimum value. Simulation results showed that natural draft was an effective parameter on thermal efficiency of the furnace’s convective section. By reduction of the draft, velocity of combustion gases was decreased, and consequently convective heat transfer coefficient decreased, the results of velocity calculation in this section shows that the velocity of 3.5 m/s is the best velocity for reaching to the maximum efficiency in convection section.The results shows that the furnace in 75 Pa draft pressure has optimum efficiency in both convection and radiation sections. Equilibrium mechanism is an ordinary mechanism for modeling of combustion although including equilibrium assumption, the differences between experimental data and simulation result was reasonable. For further study on combustion modeling another, mechanism of GRI-Mech 3.0 was also investigated for combustion modeling. The differences between the gained results and experimental ones are reasonable. The error between the simulation and experimental results for temperature at entrance of convection zoon is 7.1 percent for equilibrium mechanism, and is 11.1 percent for GRI-Mech 3.0 mechanism. The error between the simulation and experimental results for CO 2 concentration in entrance of convection zoon for equilibrium mechanism is 30 percent and for GRI-Mech 3.0 mechanism is 20 percent. One of the reasons for these errors is leakage of air from the existing connections in convection parts. Another reason is the modeling assumptions. The GRI-Mech 3.0 mechanism has the ability to predict the amount of NO which is very important in environmental protection.
: در این پایان نامه مدلسازی و شبیه سازی کوره 202- H پالایشگاه تهران در محیط نرم افزاریFluent به منظور تعیین شرایط عملیاتی بهینه با اهداف بهینه سازی مصرف سوخت، و کاهش آلایندگی محیط زیست انجام گرفت. کوره از نوع مکش طبیعی بوده و دارای چهار مشعل در کف کوره می باشد. جهت شبیه سازی ساختمان کوره از نرم افزار Solid Work و نرم افزار Gambit جهت شبکه بندی استفاده شد. با توجه به ساختار نا متقارن کوره، شبیه سازی به صورت سه بعدی انجام گرفت. باتوجه به نوع کوره و اهمیت افت فشار در آن، در مدل توسعه یافته تمامی لوله های قسمت جابجایی و تابشی کوره در نظر گرفته شد. با توجه به پیچیدگی ساختمان هندسی کوره و نیاز به زمان زیاد برای شبیه سازی آن، تعداد بهینه شبکه ساختمان کوره با توجه به حجم محاسبات برابر 1700000 تعیین گردیده و بر اساس آن شبیه سازی انجام گرفت. پس از مقایسه نتایج حاصل از شبیه سازی مدل توسعه یافته با نتایج تجربی موجود و تائید مدل، از آن برای تعیین شرایط عملیاتی بهینه کوره استفاده شد. تاثیر تغییرات مقدار هوای اضافه ورودی به عنوان یکی از متغیر های مهم و تاثیر گذار بر راندمان با توجه به تغییرات دمایی کوره و نحوه احتراق بررسی شد و میزان بهینه آن جهت عملیاتی شدن تعیین گردید. همچنین نتایج شبیه سازی حاکی از تاثیر مکش کوره بر بازدهی گرمائی قسمت جابجایی کوره بوده که با کاهش مکش، از سرعت گازهای احتراق، و ضریب انتقال گرمای جابجائی این بخش کاسته می شود. در مدلسازی های احتراقی، در ابتدا مکانیزم رایج تعادلی استفاده شد و نتایج شبیه سازی بدست آمده با نتایج تجربی سازگاری دارد. در ادامه با توجه به اینکه در مکانیزم تعادلی واکنش های احتراقی در شرایط تعادلی صورت می گیرند، جهت بررسی بیشتر از مکانیزم GRI-Mech 3.0 نیزدر مدل سازی واکنش های احتراقی استفاده شد. که مقایسه نتایج این دو مکانیزم با نتایج تجربی همخوانی مناسبی دارد. میزان خطای نسبی در مکانیزم تعادلی برای پیشبینی دمای ورودی قسمت جابجای 1/7 درصد و برای مکانیزم GRI-Mech 3 1/11درصد می باشد. همچنین میزان خطای نسبی برای محاسبه میزان دی اکسید کربن در مکانیزم تعادلی 30 درصد و در مکانیزم GRI-Mech 3 20 درصد می باشد. با کمک مکانیزم GRI-Mech 3.0 شرایط کاهش تولید گاز NO بررسی شد. کلمات کلیدی: کوره، مکش طبیعی، هوای اضافه، دینامیک سیالات محاسباتی، مدلسازی، شبیه سازی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی