Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Ebrahimi
محمد ابراهیمی (استاد راهنما)
 
STUDENT
سمیرا موسوی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1381

TITLE

Motion Control of Overhead and Container Crane Drives to Eliminate the Angular and Side Deviation of the Bridge
In the past century overhead cranes have gained a very important role in industries and ports. One of the most important parts that need to be repaired is the wheels of the bridge. The bevel of the bridge is due to the fast wearing of wheels and rails. So it is vital to eliminate yaw motion of the bridge. In this thesis the factors causing yaw motion of bridge has been studied and the dynamic behavior of trolley and bridge has been presented by differential equations. The previous methods of controlling the bridge of overhead cranes have been simulated by Matlab- Simulink. It is easily seen in a bad condition, these methods are not able to eliminate the bevel motion of bridge properly. Finally a new controller has been presented .In this method, four limit switches are applied to measure the distance between the rail and wheel axes. Different outputs of limit switches represent different states. The controller produced proper signals to control the bridge in each case. Complete simulation result of a 5-ton overhead crane bridge with two induction motors and
: در صد سال اخیر جرثقیل‌ها جایگاه مهمی در صنایع و بنادر به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به کاربرد وسیع آنها در صنایع و بنادر و اهمیت عملکرد مداوم و پیوسته آنها، کاهش دفعات انجام تعمیرات روی این تجهیزات بسیار مهم می‌باشد. یکی از بخشهایی که در جرثقیل‌ها عموماً مورد تعمیر قرار گرفته و سبب توقف کامل جرثقیل می‌گردد چرخهای محرک طرفین پل می‌باشد. از جمله عوامل مؤثر بر فرسایش چرخها، انحراف زاویه‌ای و عرضی تنه جرثقیل می‌باشد. به همین دلیل از جملة مسائل مهمی که در ارتباط با عملکرد جرثقیل‌های سقفی مطرح است حذف حرکت عرضی و انحرافی پل می‌باشد. پایان‌نامه در ابتدا ضمن بررسی عوامل مؤثر بر انحراف پل به ارائه معادلات حاکم بر مجموعه درایو جرثقیل سقفی شامل اجزا مکانیکی می‌پردازد و با توجه به معادلات فوق‌الذکر و با استفاده از نرم‌افزار Matlab-Simulink مجموعه درایو جرثقیل شبیه‌سازی شده است. در ادامه به بررسی روشهای کنترل قبلی جهت حذف انحراف زاویه‌ای و عرضی پل پرداخته و با اعمال شرایط نامطلوب فوق، توسط شبیه‌سازی کامپیوتری توانایی سیستم‌های کنترل در جبران اختلالات را ارزیابی نموده و به منظور حذف حرکت انحرافی پل روش عملی جدیدی با استفاده از کلیدهای محدود کننده (Limit Switch) به جهت کنترل فاصلة محور چرخ تا محور ریل ارائه و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این روش با نصب چهار عدد سوئیچ روی بدنه پل و بررسی حالات مختلف خروجی سوئیچها، توسط یک مدار کنترل سیگنال مناسب جهت حذف حرکت انحرافی پل تولید می‌گردد. در مرحله نهایی کارایی این روش در بهبود وضعیت پل در شرایط نامطلوب نشان داده شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی