Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,SeyedReza Hejazi taghanaki
علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما) سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Seyyedreza Madani
سیدرضا مدنی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
In the last few years, the p-hub maximal covering problem (pHMCP) has been applied in a variety of applications, including design of air traortation networks, distribution systems for perishable products, postal delivery networks, and tourism routing. In hub-based systems, disruptions at hubs or unavailability of routes significantly affect service levels and result in excessive costs; to tackle these problems; selecting (single or multiple) backup hubs for unavailable hubs and rerouting the related flows are often proposed. This study develops two bi-objective reliable single allocation p-hub maximal covering problems considering two objectives: maximizing expected covered flows and minimizing congestion. After formulating the initial non-linear models, their linearized model are presented; after proving the NP-Completeness of the developed models, a non-dominated sorting genetic algorithm (NSGA-II) is proposed to solve it. In order to show the superior performance of the proposed NSGA-II, a well-known evolutionary algorithm, the multi-objective particle swarm optimization (MOPSO), is utilized and the results are analyzed and compared. The parameters of the proposed algorithms are calibrated using the Taguchi approach. Also, a case study and some parametric analyses are done.
با توجه به گستردگی کاربردهای مسئله بیشینه سازی پوشش پی_هاب در زمینه های طراحی سیستم های زنجیره تامین، سیستم های پستی، سیستم های حمل و نقل و گردشگری و ...، بروز حوادثی از قبیل بلایای طبیعی، حوادث تروریستی و ... باعث تحمیل هزینه های کلانی به سیستم می گردد. در این مطالعه هر هاب و مسیر ارتباطی بین گره ها دارای احتمال از دسترس خارج شدن می باشند که به منظور افزایش جریان پوشش داده شده، در این مطالعه رویکرد انتخاب هاب های پشتیبان با استراتژی های پشتیبان گیری یگانه و چندگانه مد نظر قرار گرفته است. تخصیص تمام جریان عبوری از هاب از دسترس خارج شده به هاب(های) پشتیبان، امکان افزایش تراکم جریان در برخی هاب ها و کاهش سطح کارایی آن هاب(ها) و در نتیجه کاهش رضایت مشتریان از سطح خدمات را به دننبال دارد که به منظور مقابله با این مشکل، تابع هدف دوم به صورت ایجاد توازن در جریان عبوری از هاب ها در کنار افزایش جریان پوشش داده شده در نظر گرفته شد. پس از مدل سازی هر یک از استراتژی ها، مدل خطی سازی شده آن ها ارائه گردید. پس از بررسی سختی مدل های ارائه شده برای مسائل مذکور و اثبات NP-Complete بودن آن ها، دو روش بهینه سازی چندهدفه به منظور حل آن ها ارائه گردید و به بررسی سازوکار آن ها پرداخته شد. به منظور بررسی اعتبار الگوریتم های پیشنهادی، نمودهای شامل ده تا هشتاد و یک گره از مجموعه داده های CAB، IAD و TR حل شده و عملکرد الگوریتم ها مورد مقایسه واقع شد. همچنین در نهایت به منظور بررسی تاثیرات تغییرات برخی پارامترهای مهم، چندین تحلیل حساسیت نیز انجام پذیرفت و نتایج انتخاب هر یک از استراتژی های بیان شده مورد بررسی قرار گرفت.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی