Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,Ali Shahandeh nookabadi
سيدنادر شتاب بوشهري (استاد مشاور) علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Masoud Dehghani farfani
مسعود دهقاني فارفاني

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

A Multiple Objective Hub based Park and Ride Facility Location Modeling in Urban Transportation Network: a case study of isfahan
Nowadays, growing population and development of cities have resulted in increasing usage of cars in moderate and large cities, which has caused traffic congestion in the urban traortation network, which has been one of the most important concerns of authorities and people. Increased traffic jam has always led to more disorder in car movements, decreasing in citizens’ efficiencies, tiredness of community, and increasing in amount of air pollution and sound. One of the effective solutions is expending public traortation as well as increasing it’s accessibility, and reducing it’s costs. In addition, it should be noted to the importance of creating proper space for parking up cars. Reaching such conditions requires appropriate management and correct design of urban traortation, one of which is using proper park and ride in urban traortation networks. In this study, a mathematical programming has been presented to specify optimum site to locate park and ride facilities in the urban traortation network, and by regarding various stakeholders’ opinions, it is tried to consider the most important goals of such facilities like reducing traffic jam and pollution, decreasing in traortation costs, and minimizing spent time in the traortatin network along with maximizing exploiting park and ride facilities. Results indicate that the proposed model can be employed to distribute park and ride facilities equally in the urban traortation network to maximize covering of demands and reduce their travel time and costs. As the model is a type of Np-hard problems, a metahuristic approach has been adopted in this thesis to solve the model in moderate and large sizes. Solved problems indicate that the presented metaheuristic algorithm (ALNS-SA) is efficient and can solve large- sized problems with high quality answers in a little time. Finally, a case study is presented to locate park and ride facilities in the urban traortation network of Isfahan metropolitan. Keywords: Urban traortation network, Park and ride, Logit utility function, ALNS-SA algorithm
امروزه افزايش جمعيت و توسعه شهرها باعث افزايش روز افزون استفاده از وسايل نقليه شخصي در شهرهاي متوسط و بزرگ شده است. اين امر باعث رشد حجم ترافيک در شبکه حمل و نقل شهري مي شود که همواره از مهم ترين دغدغه هاي مسئولين و مردم بوده است. افزايش ترافيک همواره خود سبب بي نظمي بيشتر در تردد خودروها، افزايش زمان اجراي فعاليت هاي شهري، کاهش بازدهي شهروندان، خستگي و کسالت در جامعه و همچنين افزايش ميزان آلودگي هوا و آلودگي صوتي شده است. از جمله راهکارهاي موثر به منظور حل معضل ترافيک، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومي در کنار توجه به افزايش دسترسي شهروندان به آن و کاهش هزينه استفاده از اين تسهيلات مي باشد. همچنين بايد به ايجاد فضاي مناسب براي سهولت در پارک وسايل نقليه شخصي اشاره نمود. دست يابي به چنين شرايطي نيازمند مديريت اصولي و طراحي صحيح شبکه حمل و نقل شهري است که يکي از اين راهکارها، استفاده از تسهيلات پارک سوار مناسب در شبکه حمل و نقل شهري مي باشد. در اين تحقيق، يک مدل رياضي به منظور تعيين مکان بهينه براي استقرار تسهيلات پارک‌سوار در شبکه حمل و نقل شهري ارائه شده است و سعي شده که با لحاظ ديدگاه هاي ذينفعان مختلف شبکه حمل و نقل به اهم اهداف آن ها از قبيل کاهش حجم ترافيک و آلودگي، کاهش هزينه هاي حمل و نقل، کمينه کردن زمان صرف شده در شبکه حمل و نقل در کنار استفاده حداکثري از تسهيلات پارک سوار توجه گردد. نتايج به دست آمده بيانگر آن است که مدل پيشنهادي مي تواند در توزيع متوازن تسهيلات پارک سوار بر روي شبکه حمل و نقل شهري به منظور پوشش حداکثر تقاضاهاي سفر و کاهش هزينه و زمان مربوط به آن مورد استفاده قرار گيرد. از آن جا که مدل ارائه شده از جمله مسائل سخت بود، در اين پايان نامه يک روش فراابتکاري براي حل مسائل در اندازه هاي متوسط و بزرگ ارائه شده است. مسائل حل شده نشان مي دهد که الگوريتم فراابتکاري ارائه شده(ALNS-SA)کاراست و توانايي حل مسائل با ابعاد بزرگ در زمان اندک به همراه جواب هاي با کيفيت را دارد. در انتها، به عنوان مطالعه موردي مدل ارائه شده جهت مکانيابي تسهيلات پارک سوار در شبکه حمل و نقل شهري کلان شهر اصفهان مورد استفاده قرار گرفت. کلمات کليدي: شبکه حمل و نقل شهري، پارک سوار، تابع مطلوبيت لاجيت، الگوريتم ALNS-SA

ارتقاء امنیت وب با وف بومی