Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Zeinal Hamadani,Gholam-Ali Raissi-Ardali
علی زینل همدانی (استاد مشاور) غلامعلی رئیسی اردلی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maryam Ziari
مریم زیاری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
Nowadays, many organizations try to achive excellence with deploying performance measurement systems in the basis of the philosophy of total quality management.One of these models , the EFQM model, is employed to construct a framework to evaluate organization’s achievement to excellence by providing continuos improvement , process deployment and benchmarking.On the other hand, the necessity of certainty of strategies and goals, propels the organization to create an aligning system to the strategy for performance evaluation.The Balanced Scorecard is an approach to performance measurement that translates an organisation’s strategic objectives into a useful set of performance measurements.The suggestion of European Foundation for Quality Management is that these two models are supplement and synchronous use of them can lead the organization to achive a high level of excellence.The main idea of this research is synchronous use of the BSC and EFQM models in Esfahan petrochemical company , we have designed the first Balanced Scorecard in the basis of opinion polling from organization’s experts, this case contains to determin of strategic objectives, to assign of performance evaluation indicators ,to design the strategy map, to demonstrate the relation between BSC indicators and EFQM enablers and at the end to demonstrate the priority of self-assesment improvement projects in the basis of strategic objectives.
امروزه سازمان های زیادی با استقرار سیستم های اندازه گیری عملکرد بر اساس فلسفه مدیریت کیفیت جامع، گام در مسیر سرآمدی نهاده اند.یکی از این مدل ها،مدل سرآمدی EFQM ، به منظور ایجاد چارچوبی جهت ارزیابی سازمان در میزان دستیابی به تعالی سازمانی از طریق بهبود مستمر در مدیریت و اجرای فرآیندها و استفاده از تجارب برتر به کار گرفته می شود. از سوی دیگر ضرورت تحقق استراتژی ها و اهداف بلندمدت, سازمان هارا به سوی ایجاد سیستمی همسو با استراتژی ها برای ارزیابی عملکرد سوق می دهد. کارت امتیازی متوازن چارچوبی است که استراتژی سازمانی را به وسیله مجموعه ای از اهداف قابل اندازه گیری از دیدگاه مالکان، سرمایه گذاران و دیگر ذی hyhy;نفعان و خود سازمان مطرح می‌کندبنا بر توصیه مؤسسه اروپایی مدیریت کیفیت ( EFQM )، دو مدلBSC وEFQM، مکمل یکدیگر بوده و بکارگیری این دو مدل دریک سازمان می‌تواند آنرا در رسیدن به درجه بالایی از تعالی، رهنمون شود. ایده ی اصلی این تحقیق بکارگیری همزمان دومدل BSC و EFQM در شرکت پتروشیمی اصفهان، با طراحی اولین کارت امتیازی متوازن برای سازمان بر اساس نظرسنجی انجام شده از صاحبنظران سازمان است که شامل تعیین اهداف استراتژیک، تعیین شاخص های پایش عملکرد در وجوه کارت امتیازی، ترسیم نقشه استراتژی و نشان دادن ارتباط بین شاخص های وجوه کارت امتیازی و معیارهای توانمندساز EFQM و در نهایت اولویت بندی پروژه های بهبود حاصل از خودارزیابی EFQM با توجه به اهداف استراتژیک سازمان است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی