Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Hashemalhosseini,AmirMehdi Halabian,Behrooz Koosha
حمید هاشم الحسینی (استاد راهنما) امیرمهدی حلبیان (استاد مشاور) بهروز کوشا (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ibrahim Naeimifar
ابراهیم نعیمی فر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1386
Construction over highly compressible soils can create excessive settlement and bearing capacity problems. To overcome these difficulties, deep foundation elements such as driven piles or drilled shafts have been traditionally used to transfer the surcharge loads exerted by the superstructures to a more competent layer at greater depths. These methods are relatively expensive when constructed over large areas and may also cause unwanted delay during construction. In recent years, rammed aggregate piers (RAPs) as a cost beneficial alternative to deep foundations, widely used in geotechnical engineering design and construction. Predicting the effects of piers in settlement control and capacity enhancement of foundation supported by Rammed Aggregate Piers is an important aspect of RAPs-supported foundation design. To quantify these effects, a three-dimensional numerical modeling of rammed aggregate piers using a finite-element approach by considering installation effects was developed and a parametric study performed in different conditions of geometry and matrix soil properties. the thesis presents the results of this parametric study and provides new insights into group behavior of piers when they are subjected to static and dynamic loads. Results of this study focused on the load-settlement behavior of RAPs-supported foundations and group effects.
به منظور ساخت سازه ها بر روی خاک های نرم و تراکم پذیر روش های متعددی از جمله استفاده از شمع، استفاده از ستون های سنگی، بهسازی خاک زیر پی با مصالح مناسب و تعویض خاک زیر پی وجود دارد. اکثر این روش ها با هزینه ی زیاد همراه بوده و برای بسیاری از سازه ها دارای توجیه اقتصادی نمی باشد. در این پایان نامه ضمن معرفی تکنیک جدید و کم هزینه ی پایه های سنگریزه ای کوبیده شده [1] و ارائه ی ویژگی های مهندسی آن، به بررسی رفتار پی های واقع بر این پایه ها تحت بارگذاری استاتیکی و دینامیکی پرداخته می شود. در این رابطه با مدل سازی فرآیند ساخت پایه ها و استفاده از مدل های رفتاری مناسب، به ارزیابی تاثیر پارامتر هایی نظیر: نسبت لاغری، نسبت مساحت، مشخصات خاک، وشرایط بارگذاری اعمالی بر رفتار پی های مستقر بر این پایه ها پرداخته شده است. در ادامه با مقایسه ی رفتار پایه ها در حالت گروهی و منفرد به ارزیابی تفاوت های رفتاری در این دو حالت و بحث در رابطه با تغییرات ضریب گروه برای حالات مختلف هندسه ی پایه پرداخته شده است. مطالعات پارامتریک انجام شده در این تحقیق علاوه بر کمک به شناسایی بهتر رفتار پایه ها در حالت منفرد و گروهی می تواند به عنوان یک جدول طراحی مناسب به منظور استفاده در پروژه های مرتبط به کار گرفته شود. کلمات کلیدی: تحلیل عددی، پایه های سنگریزه ای، بارگذاری استاتیکی، بارگذاری دینامیکی. 1. Rammed Aggregate Piers

ارتقاء امنیت وب با وف بومی