Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Mashayekhi,Saleh Akbarzadeh
محمد مشایخی (استاد مشاور) صالح اکبرزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Alireza Samadani
علیرضا صمدانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Numerical and Experimental Prediction of Wear Coefficient in Point and Line Contact in the Mixed Lubrication Regime Using Continuum Damage Mechanics
During the wear time, due to the speed of surfaces, the two levels of friction coefficient and the roughness of the surface of the wearing parts are constantly changing to remain intact. Therefore, the operating conditions of the parts during wear will play an important role on the performance of contacting parts, such as gears, bearings, pins, cam, and so on. This project has two distinct phases. In the first phase, a series of experiments was performed using a pin-on-disk device on ST37 specimen in the presence of lubricant. The input parameters of these experiments are speed, force, and surface roughness and the wear volume and friction coefficient are measured. The results show that by increasing the applied load for 2-folds, the weight loss is increased by 54% and the friction coefficient slightly decreases. A model was developed to predict the friction coefficient in the point and line contacts for the lubricated case. The outcome of this model was used in a different model which was developed to evaluate the wear coefficient based on the continuum damage mechanics.There was an acceptable agreement between the predicted wear coefficient and the experimentally-obtained values. Key words: Wear, Pin-on-disk, Damage Mechanics, Point Contact, Line Contact, Mixed-Lubrication
در طول زمان سایش با توجه به سرعت حرکتی دو سطح، ضریب اصطکاک و کیفیت سطح قطعات در حال سایش، پیوسته در حال تغییرهستند تا این که به حالت پایا برسند. بنابراین شرایط کارکرد قطعات در زمان سایش نقش مهمی را در عملکرد قطعات در حال سایش از جمله چرخدنده‌ها، برینگ‌ها، پیرو و بادامک وغیره ایفا می‌کند. پروژه‌ی حاضر توانایی پیش بینی ضریب سایش به کمک مدل مکانیک آسیب و هم چنین ضریب اصطکاک در تماس خطی و نقطه ای در رژیم مخلوط روانکاری را دارد، این پروژه دارای دو فاز مجزا می باشد. در فاز اول با استفاده از نرم‌افزار متلب دستگاه‌ مورد استفاده شده و مدل تماس خطی و نقطه ای مدل‌سازی گردید و پس ازآن با انجام آزمایش‌های تجربی با استفاده از دستگاه پین بر روی دیسک بر روی نمونه‌ای از جنسst37 در حضور روانکار نتایج مقایسه گردیده است. پارامتر‌های ورودی این آزمایش‌ها عبارتند از سرعت، نیرو و کیفیت سطح اولیه که تأثیر آن ها بر روی پارامترهای سایش از جمله حجم سایش، محدوده ی رژیم مخلوط روانکاری، کاهش وزن نمونه، ضریب اصطکاک و غیره بررسی شده است. نتایج نشان داده است با افزایش دو برابری نیروی اعمالی و ثابت بودن دیگر پارامتر‌های ورودی، وزن نمونه در مسافت طی شده در حدود 54% افزایش یافته است که از دقت قابل قبولی برخوردار بود است. در فاز دوم با استفاده از نرم افزار متلب [1] حجم سایش و با توجه به مدل مکانیک آسیب ضریب سایش پیش بینی گردیده است. کلمات کلیدی: سایش، تست پین بر روی دیسک، مکانیک آسیب، تماس خطی و تماس نقطه ای 1 Matlab

ارتقاء امنیت وب با وف بومی