Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen Esfahanian,Hassan Nahvi
محسن اصفهانیان (استاد مشاور) حسن نحوی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hamid Safari
حمید صفری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Numerical Simulation of Crash Test and Crashworthiness Improvement of Dodge Neon Passenger Car
Increasing number of vehicles and the demand for high speed of road traortation, as well as occurring undeniable accidents and causing human and property damage in accidents and also due to field and laboratory tests cost, the need to study the vehicle structure and safety to determine the final quality and vehicle assessment based on the simulation has been considered. In this case, the use of computer software such as RADIOSS, can be useful to simulate crash tests as one of the most powerful tools for simulation crashworthiness issues in the field of vehicles. In this study, early simulations based on the standard testing are conducted in a frontal impact, side impact and roof strength. Then, based on the crashworthiness improvement approach, three methods are adopted for this purpose. Initially, using the CES EDUPACK software came to investigate and determine the optimal material properties that analyzing specifications, Advanced High-Strength Steels are selected. This type of steels, with advantages such as low density and cost, extraordinary strength and toughness as a material suitable for use in vehicle body structures are considered. The use of these materials in vehicle structures and resimulating, the results and crashworthiness are discussed. It is observed that the vehicle characteristics such as the crush, intrusion, velocity, acceleration and energy absorption of components has been improved. The next method to crashworthiness improvement is change in the structure, such as change in the bumper and inside the car door that can be noted to add absorber foam core in front of bumper, placing foam or honeycomb core sandwich panel inside the doors. Finally, vehicle structural reinforcement is considered to review crashworthiness improvement of the main components in the energy absorbing zones in front, side and roof of the vehicle. Keywords: Crashworthiness, Crash Test, Finite Element Method, RADIOSS, Crush, Advanced High-Strength Steels, Collision Energy Absorption.
با افزایش تعداد خودروها و تقاضا برای افزایش سرعت حمل‌ونقل جاده‌ای، همچنین بروز حوادث انکارناپذیر و وارد آمدن آسیب‌های جانی و مالی در تصادفات و از طرفی با توجه به هزینه‌های انجام تست میدانی و آزمایشگاهی، لزوم مطالعه روی سازه و ایمنی خودرو برای احراز کیفیت نهایی و ارزیابی وسیله نقلیه بر پایه شبیه سازی مورد توجه قرار دارد. در این مورد، استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری همچون RADIOSS، می‌تواند جهت شبیه‌سازی تست تصادف به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارها برای شبیه‌سازی مسائل مربوط به تصادم‌پذیری در حوزه خودرو به کار رود. در این پژوهش، در ابتدا شبیه‌سازی اولیه تست‌های استاندارد تصادف در برخورد از روبرو، جانب و سقف خودرو انجام شده است. در ادامه، بر اساس رویکرد بهبود تصادم‌پذیری، سه روش برای این امر اتخاذ می‌گردد. ابتدا، توسط نرم‌افزار CES EDUPACK به سراغ بررسی و شناسایی مواد با بهینه‌ترین خواص موردنظر رفته که با واکاوی مشخصات، فولادهای پیشرفته با استحکام بالا انتخاب می شود. این نوع از فولادها، با مزیت‌هایی همچون چگالی و هزینه پایین، استحکام و چقرمگی فوق‌العاده، به‌عنوان ماده‌ای مطلوب جهت کاربرد در سازه بدنه خودرو مدنظر قرار می گیرند. سپس با به کار بردن این مواد در سازه خودرو و شبیه‌سازی مجدد، به بررسی نتایج و تصادم‌پذیری خودرو پرداخته می شود. مشاهده می‌شود که مشخصه‌های خودرو همچون میزان له‌شدگی، سرعت، شتاب و جذب انرژی اجزا بهبودیافته است. رویکرد بعدی جهت بهبود تصادم‌پذیری خودرو، ایجاد تغییراتی در سازه، همچون در سپر و داخل درب خودرو است که می‌توان به قرار دادن سپر فومی در جلوی سپر اصلی، استفاده از پانل ساندویچ فومی یا لانه‌زنبوری در داخل درب خودرو اشاره نمود. رویکرد نهایی، تقویت سازه خودرو، جهت بررسی تصادم‌پذیری است؛ به‌طوری‌که اجزای اصلی جاذب انرژی در برخورد در قسمت‌های جلو، جانب و سقف خودرو با اجزای تقویت‌کننده همراه ‌شوند تا تصادم‌پذیری آن‌ها مورد مشاهده قرار گیرد. کلمات کلیدی: تصادم‌پذیری، تست تصادف، روش اجزای محدود، RADIOSS، له‌شدگی، فولادهای پیشرفته با استحکام بالا، جذب انرژی برخورد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی