Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian,Ali Shahandeh nookabadi
مهدی علینقیان (استاد مشاور) علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hossein Izedtalab
حسین ایزدطلب

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
: Many oil and gas producers operate offshore installations that need regular supplies of commodities from land. Specialized offshore supply vessels are used to bring supplies from onshore supply depots out to offshore installations. To achieve a cost efficient supply service, good planning of supply vessels is required. The supply vessel planning problem is a maritime traortation problem consisting of determining the optimal fleet composition of offshore supply vessels and their corresponding weekly voyages and schedules. Iran is recognized as one of largest producers of oil and gas in the world possessing a large number of installation set in Persian Gulf and The Sea of Oman which undertake exploration, drilling and production operations. The optimal fleet composition of offshore supply vessels and their corresponding weekly voyages and schedules can result in considerable cost saving for upstream oil and gas logistics. In this thesis in order to reach an optimal supply vessel planning and propose an efficient model which is well adapted to the real life situations, some additional properties such as backhaul and pickup and delivery between installation set are considered. An exact method consisting of two phases is also proposed. The exact method is able to solve medium sized instances. In order to solve large sized problems a meta heuristic algorithm based on taboo search method is proposed. In order to improve the proposed meta heuristic algorithm, it was combined with an exact method; the results show the high efficiency of this approach. The proposed model was tested on instances based on a real supply vessel planning problem faced by Iranian Offshore Oil Company (IOOC) and the results were analyzed.
بسیاری از تاسیسات تولید و استخراج نفت وگاز در دریا‌ها واقع شده‌اند که نیازمند یک شبکه پشتیبانی قابل اعتماد و موثر هستند. شناورهای پشتیبانی برای حمل کالاها و اقلام از انبار پشتیبانی به تاسیسات دریایی استفاده می‌شوند. به منظور دستیابی به سرویس پشتیبانی قابل اعتماد و بهینه اقتصادی، برنامه‌ریزی مناسب شناورهای پشتیبانی ضروری است. مساله برنامه‌ریزی شناورهای پشتیبانی یک مساله حمل و نقل دریایی است که شامل مشخص کردن ترکیب بهینه ناوگان، سفرها و زمان‌بندی مربوط به آنها به منظور پشتیبانی تعداد مشخصی از تاسیسات دریایی است. ایران در شمار بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در دنیاست و دارای سکوها و تاسیسات زیادی در خلیج فارس و دریای عمان است که عملیات‌های اکتشاف، حفاری و استخراج را بر عهده دارند. تعیین تعداد بهینه شناورهای پشتیبانی، تعیین مسیرها و زمان‌بندی آنها می‌تواند صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای برای بخش بالا دست صنعت نفت وگاز بدنبال داشته باشد. در این پایان‌نامه در راستای برنامه‌ریزی مناسب شناورهای پشتیبانی و ارائه مدلی کارا و مطابق با شرایط دنیای واقعی ویژگی‌هایی همچون جریان برگشتی و امکان جابجایی محموله‌ها بین تاسیسات دریایی ملاحظه و یک روش حل دقیق - شامل دو مرحله الف.تولید سفر و ب.حل یک مدل عدد صحیح برپایه سفرهای تولید شده - ارائه شده است. روش حل دقیق توانایی حل ابعاد متوسط مساله را دارا می‌باشد، به منظور حل اندازه‌های بزرگ مساله یک الگوریتم فرا ابتکاری بر مبنای الگوریتم جستجوی ممنوع ارائه و نتایج آن با یک روش حل ابتکاری دیگر که ترکیبی از رویکرد روش حل دقیق و فراابتکاری است، مقایسه گردید. نتایج نشان دهنده کارایی مناسب الگوریتم ابتکاری در حل ابعاد بزرگ مساله می‌باشد. به منظور ارزیابی مدل، متدولوژی پیشنهادی با داده‌های شرکت نفت فلات قاره ایران اجرا و نتایج آن بررسی و تحلیل گردید.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی