Skip to main content
SUPERVISOR
Mohamadreza Salimpour,Ahmad Saboonchi
محمدرضا سلیم پور (استاد مشاور) احمد صابونچی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Majid Foroozanmehr
مجید فروزان مهر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Optimization of Combined Cycle Power Plant Recovery Boiler
Heat recovery boiler is one of the part of combined cycle plant. It has key role in plant overall performance and efficiency. Heat recovery boiler get into trouble in effect of the false designing or time lapse . these trouble is: fouling on the tubes bundle, corrosion, vibration in the tubes bundle, and pressure drop of the output smoke on heat surfaces. One of the important trouble is pressure drop of the output smoke in the gas turbine. It will disturb gas turbine operation and disrated efficiency. In beginning of this project, inlet duct of heat recovery boiler is simulated with fluent software, and some suggested guide baffle was used in the output for flow integration. Number and distance was defined with trial and error for better integration of flow and pressure drop was calculated on the several sample of tubes bundle of different cross section with different layout, finless and fin tubes( with several common fin and suggested), and results was compare with each other. This results was achieved that fin tubes bundle with U helical fin was the best. Pressure drop of some tubes bundle was calculated with experimental relations, good match was observed between results of the simulation and experimental relations. Key words: combined cycle plant, heat recovery boiler, pressure drop, vibration, baffle, heat surface.
: یکی از مهمترین اجزای نیروگاه سیکل ترکیبی دیگ بخار بازیاب می باشد که در عملکرد کلی نیروگاه و بازدهی آن نقش کلیدی دارد. دیگ بخار بازیاب در اثر طراحی نادرست یا بر اثر مرور زمان می تواند دچار مشکلاتی از قبیل: رسوب گذاری بر روی دسته لوله ها، خوردگی، ارتعاش در دسته لوله ها و افت فشار دود خروجی در بین سطوح حرارتی شود. یکی از مهمترین این مشکلات افت فشار دود خروجی توربین گاز است که می تواند عملکرد توربین گاز را مختل کرده و بازدهی آن را پایین بیاورد. در این پروژه ابتدا محفظه ورودی دیگ بخار بازیاب با نرم افزار فلوئنت شبیه سازی شد و برای یکنواخت سازی جریان در خروجی آن از یک سری تیغه های راهنمای پیشنهادی استفاده شده و با سعی و خطا تعداد آن و فاصله آنها از یکدیگر برای یکنواخت سازی بهتر جریان مشخص شده است. سپس افت فشار را بروی چندین نمونه سطح مقطع مختلف دسته لوله ها با آرایشهای متفاوت، بدون پره و پره دار(با چند نمونه پره رایج و پیشنهادی) محاسبه شد و نتایج آن با یکدیگر مقایسه شد و این نتیجه به دست آمد که دسته لوله پره دار با پره هلیکال U شکل بهترین نتایج را داراست. افت فشار چند نمونه از دسته لوله ها که برای آنها روابط تجربی موجود بود، با این روابط محاسبه شد و تطابق خوبی بین نتایج حاصل از شبیه سازی و روابط تجربی مشاهده شد. کلمات کلیدی: نیروگاه سیکل ترکیبی، دیگ بخار بازیاب، افت فشار، ارتعاش، تیغه راهنما و سطوح حرارتی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی

100%