Skip to main content
SUPERVISOR
Hassan Moosavi,Mostafa Ghayour
حسن موسوی (استاد راهنما) مصطفی غیور (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mehrnaz Momeni
مهرناز مومنی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Optimizing the braking acceleration of a vehicle with antilock brake system (ABS) in minimal distance
Automobilerakeystem is oneofthe most importantand attractive research areas in automotive industry. anti lockrakingystemaredesignedtoobtaimaximumdeceleration, decreaseitoppingdistance, increasein stability and Automobile handlingandalso loweroscillatioforoccupants comfort. The maiurposeofthe anti lockrakeystemitoreventwheels fromlockingandto adjustthe longitudinallidingithe desiredrangeiorderto createmaximumrakeforce. So far, various control methods have been proposed for the anti lock braking system, some of which have failed to perform well in different road conditions due the existence of many uncertainties. In this research, the braking system of a passenger car in a straight path and in a turn has been investigated and its main purpose is to optimize the braking deceleration of the car in order to reduce the stopping distance. Therefor, the components of the braking system including the booster, main cylinder, hydraulic circuits and wheel cylinder are modeled. Furthermore, fuzzy controller with two inputs (slip and slip derivative) and single output (pressure change) is designed as a controller of anti lock braking system. The half-car model is used which each wheel being controlled individually. The vehicle braking deceleration in the direct path is selected as an objective function. Also, a number of parameters of the braking system components, all of the membership functions and rules of two fuzzy controllers of front and rear wheel are chosen as design variables. Finally, the braking system and its two controllers are optimized by using the genetic algorithm method. The results show that the optimized braking system works well on roads with different coefficients of friction and also has a better performance in the straight path and in a turn while the braking distance is significantly reduce. Keywords: antilock brake system, optimization, genetic algorithm, deceleration, stopping distance, traight path, braking in a turn
یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی در صنعت خودروسازی، سیستم ترمز خودرو می‌باشد. سیستم‌های ترمز ضد قفل، جهت دستیابی به حداکثر شتاب منفی، کاهش مسافت توقف، افزایش پایداری و فرمان‌پذیری خودرو و همچنین نوسانات کم‌تر برای راحتی سرنشینان طراحی‌شده‌اند. وظیفه اصلی سیستم‌ ترمز ضد قفل جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و تنظیم لغزش طولی در محدوده مطلوب به‌منظور ایجاد حداکثر نیروی ترمزی می‌باشد. تاکنون در مقالات مختلف روش‌های کنترلی متنوعی برای سیستم ترمز ضد قفل ارائه شده است که تعدادی از آن‌ها به دلیل وجود عدم قطعیت‌های فراوان، در شرایط مختلف جاده‌ای عملکرد مطلوبی نداشته‌اند. در این پژوهش به بررسی ترمزگیری یک خودرو سواری در مسیر مستقیم و در هنگام دور زدن در مسیر دایره‌ای شکل به شعاع ده متر پرداخته شده است و هدف اصلی آن بهینه‌سازی شتاب ترمزگیری خودرو به‌منظور کاهش مسافت توقف می‌باشد. ازاین‌رو با دید نسبتاً جامع، به مدل‌سازی اجزای تشکیل‌دهنده سیستم ترمز شامل بوستر، سیلندر اصلی، مدارات هیدرولیکی و سیلندر چرخ پرداخته شده است. همچنین برای کنترلر ترمز ضد قفل، کنترلر فازی با دو ورودی لغزش و مشتق لغزش و خروجی تغییر فشار طراحی شده است. مدل استفاده شده، مدل یک‌دوم خودرو می‌باشد که هرکدام از چرخ‌ها به‌صورت جداگانه کنترل می‌شوند. درنهایت با انتخاب شتاب ترمزگیری خودرو در مسیر مستقیم به‌عنوان تابع هدف و انتخاب تعدادی از پارامترهای اجزای سیستم ترمز، ضریب بهره ورودی و خروجی و همچنین جابه‌جایی توابع عضویت خروجی دو کنترلر چرخ عقب و جلو به ‌عنوان متغیرهای طراحی، سیستم ترمز با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک بهینه شده است. نتایج نشان می‌دهد سیستم ترمز بهینه‌شده در جاده‌هایی با ضرایب اصطکاک مختلف به‌ خوبی عمل کرده و همچنین در مسیر مستقیم و در حین دور زدن، دارای عملکرد مطلوب‌تری نسبت به سیستم ترمز ضد قفل اولیه می‌باشد و مسافت ترمزگیری به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. کلمات کلیدی: ترمز ضد hyhyhyhyhyhy; قفل، بهینه‌سازی،الگوریتم ژنتیک، کاهش شتاب، مسافت توقف، جاده مستقیم، ترمزگیری در حین دور زدن

ارتقاء امنیت وب با وف بومی