Skip to main content
SUPERVISOR
Mehdi Keshmiri,Saeed Behbahani
مهدی کشمیری (استاد راهنما) سعید بهبهانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Javad Bahrami Cheshmehali
جواد بهرامی چشمه علی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1386

TITLE

Parameter and Systm Identification of a Two-Link Manipulator
This research has focused on the system identification of a two -link manipulator.In order to identify more accurately the system under consideration and comprehend the system complexity, the manipulator identification was completed in four stages, stage 1 and 2 correspond to identification of link 1 and 2 as two different single-link manipulators.IN satge 3, the complete system, i.e. the two-link manipulator, was identified. In the final stage, the identified model of the system was used to control either single-link manipulator, partically. Due to thedifferent behavior of the system in high and low veliocity regimes, al the identification process were repeated for these two cases. thus, a switching model was developed to consider both regimes. The identification process started with collecting motors' voltage and joint's position as the input and output data of the manipulators. Although a time domain approach has been taken into account in the system identification, filtering and differentiation of the joints' position was carried out in the frequency domain, using a cutting window in the FFT of the data. The joints'velocity and accelerationdata were obtained with multiplying the filtered position data byjw and jw^2, respectively.In the nonlinear greybox structure utilized in this research, the presented model considers dynamics of the DC motors, flexiblity, friction and backlash of the joints. Friction and backlash are modeled by newly introduced aanti-symmetric nonlinear models. A two-mass flexible model is used to model the joints' flexibility. Following the optimization process for test data and proposed model, a statistical approach has been implemented to assess the model as well as to select the most appropriate parameters obtained from the the optimization process.In the final stage of the research, the identified model and parameters was utilized to design and implement controllers for both single-link and two-link manipulators. The controllers were designed using a CTM approach. For the sake of comparison three different models of the sysem were used to design the controllers. The first one is a mathematical model with calculated parameters from design softwares. The second model is similar to mathematical model; however, instead of the calculated parameters we have used the parameters that identified in this research. For the last case, the identified model and its parameters were used. Comparison of the experiment results showed a great improvment (about 95%) in the closed loop system performance from the mathematical model based controller to identified model based controller.
این تحقیق ضمن مروری بر روش ها و مدل های شناسایی سیستم و تقسیم بندی های رایج و کلاسیک در این زمینه، مروری بر طراحی سیگنال های تحریک، بهینه سازی و همچنین مدل های رایج جعبه خاکستری بازوهای مکانیکی، لقّی واصطکاک دارد. در ادامه روش پیش پردازش[و مشتق گیری از داده های پریودیک ارائه شده است. روش فیلتر کردن داده های پریودیک و مشتق گیری دقیق و بدون ایجاد تأخیر زمانی در آن ها، با انتقال داده ها به حوزه فرکانس و انجام عملیات های لازم و سپس برگرداندن داده ها به حوزه زمان انجام شده است. بدین ترتیب روشی مناسب برای پیش پردازش داده ها ارائه شده است. هر چند شناسایی در حوزه زمان انجام شده است ولی با توجه به داده برداری پریودیک و فرکانس داده برداری انتخاب شده، از خطاهایی مانند تداخل و نشتی جلوگیری شده است، بدین ترتیب در صورت لزوم مقدمات شناسایی در حوزه فرکانس نیز امکان پذیر می باشد. دو مدل برای بازوی مکانیکی تک لینکی صفحه ای ارائه گردیده است، یکی برای سرعت های بالا و دیگری سرعت های پایین. سپس با استفاده از داده های اندازه گیری شده از ولتاژ موتور به عنوان ورودی سیستم و موقعیت زاویه ای موتور به عنوان خروجی سیستم، پارامترهای مدل فضای حالت خطای خروجی توسط روش بهینه سازی غیرخطی کمترین مجموع مربعات خطا تخمین زده شده است. این کار توسط جعبه ابزار شناسایی سیستم نرم افزار مطلب، با تعریف مدل به صورت جعبه خاکستری انجام شده است. برای رسیدن به مدل مناسب از مدل اصطکاکی غیرخطی جدید و همچنین مدل ترکیبی انعطاف پذیری- لقّی غیرخطی جدیدی که در این تحقیق ارائه شده است استفاده شده است. سپس برای کنترل سیستم با استفاده از روش گشتاورهای محاسبه شده از مدل های شناسایی شده استفاده شده است و نتایج آن ارائه شده است. در نهایت روش شناسایی فوق برای بازوی مکانیکی دو لینکی صفحه ای بکار رفته است و نتایج کنترل آن نیز ارائه شده است. نتایج ارائه شده از تأثیر قابل ملاحظه مدل های جدید در کاهش خطای سیستم در سرعت های پایین و بالا است. کلمات کلیدی: شناسایی جعبه خاکستری، بازوی مکانیکی، مدل اصطکاک، مدل لقّی، تخمین پارامتر، مدل موتور DC

ارتقاء امنیت وب با وف بومی