امروزه در بسیاری از جوامع، اتوبوسرانی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای سیستم حملونقل عمومی، مورد توجه مردم قرار گرفته است. به کمک ارزیابی کارایی خطوط اتوبوسرانی میتوان به حفظ، توسعه و بهبود سیستم حملونقل کمک نمود. از آنجایی که اتوبوسرانی در شهر اصفهان، نقش مهمی در حوزه حملونقل عمومی ایفا میکند، در این پژوهش کارایی خطوط اتوبوسرانی شهر اصفهان از دو دیدگاه مسافران و ارائهدهندگان خدمات و با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد، میانگین کارایی خطوط اتوبوسرانی از دیدگاه ارائهدهندگان خدمات برابر با0/48 و از دیدگاه مسافران برابر با0/69 میباشد. به عبارت دیگر، میانگین کارایی خطوط اتوبوسرانی شهر اصفهان از هر دو دیدگاه در سطح مطلوب نبوده و این خطوط نیاز به ارتقا و بهبود کارایی خود دارند. علاوه بر این، در این پایاننامه، با استفاده از تحلیل پوششی دادههای چند هدفه، رویکردی ارائه گردیده است که در آن خطوط اتوبوسرانی از هر دو دیدگاه ارائهدهندگان خدمات و دیدگاه مسافران به صورت هم زمان و با وزن یکسان در قالب یک مدل با نام دیدگاه کل، مورد بررسی قرار میگیرند. میانگین کارایی خطوط اتوبوسرانی شهر اصفهان از دیدگاه کل برابر با0/73 می باشد که نشان میدهد میانگین عملکرد خطوط از سطح مطلوب، یعنی یک، فاصله دارد. در دیدگاه کل میتوان با تغییر وزن مربوط به پارامترهای دیدگاه ارائهدهندگان خدمات و مسافران، تعامل و ارتباط بین این دو دیدگاه را مورد بررسی قرار داد. نتایج حاصل از بررسی تعامل بین دو دیدگاه ارائهدهندگان خدمات و مسافران، نشان میدهد که با افزایش ضریب وزنی یک دیدگاه در مدل کلی، بردار کارایی حاصل به سمت بردار کارایی آن دیدگاه تغییر مییابد و بالعکس. با استفاده از تحلیل پوششی دادهها مقادیر مربوط به مازاد ورودی و کمبود خروجی، از دیدگاه کل و به تفکیک هر ورودی و خروجی تعیین شده است. به کمک این مقادیر میتوان، مقدار تغییر لازم در پارامترهای ورودی و خروجی، جهت دستیابی به سطح کارا را تعیین نمود. همچنین با استفاده از روش فراکارایی، رتبهبندی خطوط اتوبوسرانی از هر سه دیدگاه انجام شده است. نتایج حاصل از رتبهبندی خطوط از دیدگاه ارائهدهندگان خدمات نشان میدهد خط تندرو در رتبه اول و خط 12 در رتبه آخر قرار دارد، از دیدگاه مسافران نیز خط 65 در رتبه نخست و خط 13 در رتبه آخر و در نهایت از دیدگاه کل خط تندرو در رتبه نخست و خط 13 در رتبه آخر قرار می گیرد. کلمات کلیدی : ارزیابی کارایی، تحلیل پوششی دادهها، خطوط اتوبوسرانی، شهر اصفهان