Skip to main content
SUPERVISOR
Amirmozafar Amini,Mohammad Mehdi Majedi,Ali Usefi
امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما) محمد مهدی مجیدی (استاد مشاور) علی یوسفی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Samira Sajadi
سمیرا سجادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388
Insuring agricultural products is a mechanism of participating in risk taking which is practically a costly means for transferring risk from farmers and producers to national and private insurers. Today insurance is one of the significant issues in the social economic development program. As one of the new guidelines to cope with the threats agricultural activities impose and as a result reducing the fluctuation in their income, insuring agricultural products has been receiving attention. In 1363 insuring agricultural products ، s regulation was approved and agricultural products insurance fund in agriculture bank was launched, aiming at insuring variety of agricultural products. The goal in this study is it assess agricultural products insurance functioning and it's impact on motivating farmers in Hamadan province. Four out of nine counties of this province were selected through a two-stage cluster sampling. Sampling population included 381 beneficiaries and 37 experts of agricultural products fund calculated through random sampling and Cochran formula, phi, cramer's v, kendall's tau, kruskal-wallis, mann-whitney u, factor analysis, regression and NPV project analysis method were used to analyses the data. The result demonstrated that according to study indexes, statistically, there is a significant difference between the insured group and the uninsured. It was also learned that the beneficiariesknowledge, some of their personality traits, their financial situation, and the position agricultural products insurance has in farmer's view develops a tendency in beneficiaries to insure their products. In the uninsured group also, the farmer's ignorance, and a bad image of insurance in their mind, has a significant influence on their not wanting to insure their products. The result also showed the functioning of agricultural product insurance in different counties and for different products has been different with insurance fund functioning more successfully in water farm than dry farm. The results from variable 's regression equation showed that the positive attitude in the society, high value products, the possibility of insurance payment, no indemnity delay, colza land under cultivation, media, and the beneficiaries who had previously insured their products where the most influential variables in motivating the insured farmers. And the most influential in farmers not being motivated to insure their products were visits to insurance fund activities and the dominant attitude in society. According to experts, the most important variables influencing the success of insurance visits to insurance fund activities, advertising training to inform the farmers, scientific methods of assessing damage, units optimal functioning, and the appropriate man power. Keywords agricultural products insurance, function assessment, motivation, Hamadan province
بیمه محصولات کشاورزی یک مکانیزم مشارکت در پذیرش ریسک است. همچنین در عمل ابزاری هزینه بر جهت انتقال ریسک از کـشاورزان و تولیدکنندگان به بیمه گـزاران خـصوصی و دولتی می باشد. امروزه بیمه از جمله موضوع های اصلی در برنامه توسعه اقتصادی ـ اجتماعی است. بیمه محـصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکار های نوین برای مقابله با خطرات فعالیت های کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. در ایران پس از تصویب قانون بیمه محصولات کشاورزی درسال1363، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف بیمه انـواع محــصولات کشاورزی، در بانک کشاورزی تشکیل و شروع به فعالیت کرده است. هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد بیمه محصولات کشاورزی و آثار آن در ایـجاد انگیزش در کشاورزان استان هـمدان می باشد بدین منظور از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای استفاده شد و در 4 شهرستان از 9 شهرستان استان همدان اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 381 نفر از بهره برداران، و 37 نفر از کارشناسان صندوق بیمه محصولات کشاورزی که به ترتیب به صورت نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران و تمام شماری شدند محاسبه گردیدند. در تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از جداول توافقی، آزمون کای دو، ضرایب همبستگی اسپیرمن، فی، کرامرv، کندال تائو، کروسکال والیس، من ویتنی، تحلیل عاملی، رگرسیون و روش تحلیل پروژه NPV استفاده گردید. نتایج حاصل تحلیل داده ها نشان داد به لحاظ آماری بین دو گروه بیمه شده و بیمه نشده از نظر شاخص های پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که آگاهی بهره بردار، برخی از ویژگی های شخصیتی بهره بردار، وضعیت اقتصادیآنها و جایگاه بیمه محصولات کشاورزی از نظر کشاورزان سبب ایجاد گرایش در بهره بردار جهت بیمه کردن محصولاتش می شود.همچنین در گروه بیمه نشده عدم آگاهی کشاورز، وضعیت اقتصادی نامناسب و جایگاه بد بیمه در نزد آنها تأثیر زیادی در عدم گرایش آنها به بیمه کردن محصولشان داشت. همـچنین نتایج نشان داد که عملکرد بیمه محـصولات کـشاورزی در شـهرستان های مختلف و برای محصولات گوناگون با یکدیگر متفاوت می باشد و صندوق بیمه در مورد محصولات آبی نسبت به دیم عملکرد موفق تری داشته است. نتایج حاصل از معادله رگرسیون متغیرها نشان داد بیشترین تأثیر در ایجاد انگیزه در کشاورزان بیمه شده را متغیرهای بالا بودن ارزش محصول تولیدی، نگرش مثبت حاکم در جامعه، امکان پرداخت حق بیمه، عدم تعویق در پرداخت غرامت، سطح زیر کشت کلزا، رسانه گروهی و بهره برداری که قبلاً محصول خود را بیمه کرده است دارند. همچنین بیشترین تأثیر در عدم انگیزه در کشاورزان بیمه نشده را متغیرهای بازدید از فعالیت های صندوق بیمه و نگرش منفی حاکم در جامعه دارند. همچنین از نظر کارشناسان بیشترین تأثیر بر موفقیت بیمه را متغیرهای بازدید از فعالیت های صندوق بیمه، تبلیغات آموزشی برای آگاه سازی کشاورزان، روش های علمی ارزیابی خسارت، انجام بهینه وظایف توسط واحدها و مناسب بودن اندازه نیروی انسانی دارند. واژگان کلیدی: بیمه محصولات کشاورزی، ارزیابی عملکرد، انگیزش، استان همدان.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی