Skip to main content
SUPERVISOR
Alireza Baghbanan,Ebrahim Ghasemivarnosfaderani,Mahin Mansoori
علیرضا باغبانان (استاد راهنما) ابراهیم قاسمی (استاد راهنما) مهین منصوری اصفهانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Amin Soltani
امین سلطانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Prediction of the parameters affecting the soil settlement generrated by shallow tunnel excavation
The construction of underground spaces and tunnels has long been considered by human beings. Qanat excavation, which has thousand years of background in Iran, as well as the exploitation of mines and underground exploration, all represent the historical interest of mankind in excavating tunnels. Nowadays, population growth and rising standards of living in urban areas have caused traffic problems and created and expanded urban train networks. As a result, we are forced to dig the tunnels in urban areas, which mainly consists of earth materials. Generally, the excavation of tunnels and other underground structures leads to the removal of mass from the soil and rock and causes significant changes in the distribution system of tensions around the tunnel, so movements and deformation of land are the inevitable results of tunnel excavation and construction. Study of effects of Surface motion due to the shallow tunnel excavation in urban and residential areas due to possible effects they might have on surface structures are of particular importance. Therefore, in this study, it has been tried to use the numerical methods and soil simulations in line 2 of the Isfahan subway to predict the amount of the Soil settlement generated by tunnel excavation the mentioned line. Line 2 of Isfahan subway with around 23 km length and 22 stations from Zinabeeh Depot in the northeast of Isfahan to Shahid Beheshti Square of Khomeini are foreseen and it is planned to be excavated by tunnel boring machine (TBM). The simulations were performed by FLAC 3D software and the effect of factors such as depth and diameter of the tunnel on the amount of the Soil settlement generated by excavation. In the other part of this study, by using the results of numerical analysis and with the aid of neural networks method, a model for predicting the amount of the amount of the Soil settlement generated by excavation was proposed. This model is tested with the existing data with the error rate of under 6 percent is obtained. Finally, the sensitivity analysis on the effect of geomechanical properties of the soil on the amount of the Soil settlement was carried out by this model. Finally, by comparing the data from numerical analysis and the neural network method with empirical relationships, it was observed that empirical relations predict more amounts for the Soil settlement, which can be attributed to the failure of empirical relations to consider some factors, affecting the Soil settlement.
احداث فضاهای زیرزمینی و تونل از دیرباز مورد توجه انسان­ها بوده است. حفاری قنات در ایران که دارای قدمتی چند هزار ساله است و نیز بهره برداری از معادن و اکتشافات زیرزمینی همگی حـاکی از توجه تاریخی بشر به حفر تونل می­باشد. امروزه نیز افزایش جمعیت و بالا رفتن استانداردهای زندگی در مناطق شهری سبب بروز معضلی به نام ترافیک شده و باعث ایجاد و توسعه شبکه­های قطار شهری شده است. بنابراین ناچار به حفر تونل در مناطق شهری که عمدتا در برگیرنده مصالح خاکی هستند، می­باشیم. به طور کلی حفر تونل و دیگر سازه­های زیرزمینی منجر به حذف توده­ای از خاک و سنگ محل و بروز تغییرات قابل توجهی در سسیستم توزیع تنش­ها در اطراف تونل می­گردد؛ لذا حرکات و تغییر شکل زمین از نتایج اجتناب ناپذیر حفاری و ساخت تونل است. بررسی حرکات سطحی بر اثر حفر تونل­های کم عمق در مناطق شهری و مسکونی به دلیل اثرات احتمالی بر سازه­های سطحی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. لذا در این مطالعه سعی شده است تا با استفاده از روش­های عددی و انجام شبیه­سازی­های مربوط به خاک محدوده خط 2 قطار شهری اصفهان، به پیش­بینی میزان نشست حاصل از حفر تونل این میسر پرداخته شود. خط 2 قطار شهری اصفهان با طول حدود 23 کیلومتر و تعداد 22 ایستگاه از دپوی زینبیه در شمال شرق اصفهان تا میدان شهدای خمینی شهر پیش­بینی شده است و قرار است مسیر آن با ماشین تونل زنی (TBM) حفاری شود. شبیه­سازی­های مربوطه توسط نرم افزار FLAC 3D انجام شد و تاثیر عواملی همچون عمق و قطر تونل در میزان نشست حاصل از حفاری بررسی گردید. در بخشی دیگر از این مطالعه، با استفاده از نتایج حاصل از تحلیل عددی و با کمک روش شبکه­های عصبی مدلی برای پیش­بینی میزان نشست حاصل از حفاری در ارائه شده است. این مدل با داده­های موجود تست گردیده و میزان خطای کمتر از 6% به دست آمده است. در نهایت توسط این مدل آنالیز حساسیتی نسبت به تاثیر خواص ژئومکانیکی خاک بر روی میزان نشست انجام گرفته است. در پایان نیز با مقایسه داده­های حاصل از تحلیل عددی و روش شبکه عصبی با روابط تجربی مشاهده شد که روابط تجربی مقادیر بیشتری را برای نشست پیش­بینی می­کنند که این تفاوت را می­توان ناشی از در نظر نگرفتن برخی عوامل موثر بر نشست در روابط تجربی دانست.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی