Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki,SeyedReza Hejazi taghanaki
مرتضی راستی برزکی (استاد مشاور) سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Parinaz Esmaeili
پریناز اسماعیلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Pricing, Service and Co-op Advertising Decisions in a Manufacturer-Retailer Supply Chain with Nash, Stackelberg-Retailer, and Cooperative Games
Pricing, Service and Co-op Advertising Decisions in a Manufacturer-Retailer Supply Chain with Nash, Stackelberg-Retailer, and Cooperative Games
امروزه با توجه به رقابتی بودن بازار کالا و خدمات، شرکت های ارائه دهنده ی کالا و خدمات برای جلب مشتریان بیشتر، از سیاست های مختلفی مانند تبلیغات و خدمات پس از فروش استفاده می کنند. بقیمت گذاری مناسب نقش مهمی در فروش و سود سازمان دارد. شرکت های خودروسازی و تولیدکننده ی لوازم الکترونیکی نمونه هایی از این شرکت ها می باشند. با توجه به ماهیت رقابتی در اینگونه مسائل، مانند هر مسئله رقابتی دیگر، برای اتخاذ تصمیم های مناسب از نظریه بازی ها استفاده می شود. در این مسئله، یک زنجیره تأمین دو سطحی شامل یک تولیدکننده و یک خرده فروش در نظر گرفنه شده است که قیمت گذاری، میزان تبلیغات و خدمات پس از فروش هر یک از اعضا، روی تقاضای مشتریان اثرگذار است. تبلیغات در نظر گرفته شده در این پایان نامه از نوع تبلیغات مشارکتی است. در تبلیغات مشارکتی تولیدکننده برای تشویق خرده فروش به انجام تبلیغات بیشتر و در نتیجه افزایش سود اعضا، درصدی از مخارج تبلیغاتی وی را می پردازد. به این درصد، نرخ مشارکت گفته می شود. این مسئله حالت های مختلف تعاملات بین یک تولیدکننده ویک خرده فروش را درنظر گرفته است. حالتی که هر دو عضو قدرت یکسانی داشته باشند، حالتی که قدرت یکی از اعضا بیش از دیگری باشد و حالتی که اعضا برای بیشینه کردن سود کل زنجیره با یکدیگر همکاری می کنند. در بازی های همکارانه برای تقسیم سود حاصل، از مدل های چانه زنی استفاده می شود. نکته ی مهمی که این مطالعه را از مطالعات دیگر متمایز می کند این است که اگر چه تا کنون مطالعات زیادی در زمینه ی بررسی و هماهنگی همزمان قیمت گذاری و تبلیغات مشارکتی و همچنین قیمت گذاری و خدمات پس از فروش صورت گرفته است ولی اطلاعات چندانی در زمینه ی بررسی اثر توأم این سه سیاست روی تقاضای مشتری در دسترس نیست. لذا این تحقیق به بررسی و هماهنگی همزمان این سه سیاست می پردازد تا با نگرشی جدید یک گام در جهت نزدیکتر شدن به شرایط دنیای واقعی برداشته شود. در این مطالعه سیاست های بهینه در هر بازی و سود اعضای زنجیره و کل سیستم باهم مقایسه شده است. نتایج حاصل نشان می دهد سود تک تک اعضا و کل سیستم در بازی استاکلبرگ-خرده فروش نسبت به دیگر بازی های بررسی شده بیشترین مقدار را دارد و در بازی همکارانه، بیشترین سود کل سیستم نسبت به دو بازی غیرهمکارانه حاصل می شود. قیمت در بازی استاکلبرگ-خرده فروش و همکارانه برابر می باشد و بازی نش بیشترین قیمت را در میان بازی های بررسی شده دارد. حجم تبلیغات در بازی همکارانه بیشترین مقدار و در بازی نش کمترین مقدار را دارد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی