Skip to main content
SUPERVISOR
Esmaeel Landy,Manouchehr Heidarpour
اسماعیل لندی (استاد مشاور) منوچهر حیدرپوراسفرجانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Javanmard
مهدی جوانمرد

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Protection of Transverse Group Piers against Scouring by Use of Cable
One of the important factors in the destruction of water related structures, such as bridges, is the phenomenon known as local scouring. During this process, part of the river bed particles are washed around the bridge piers and abutments, and they leave holes that cause bridges to overturn. Thus, it is necessary to study and design economical and efficient scour-reduction deceives. Most of ways in order to control and reduce Local scour are done and used for single pier, while most of bridges are in group piers. The two major countermeasure techniques employed for reduction local scour at bridge piers can be Keywords: scouring, group piers, cable, velocity profiles, quadrant analysis
ازجمله عوامل مهم در تخریب سازه‌های مرتبط با آب همانند پل‌ها، پدیده‌ای موسوم به آب‌شستگی موضعی است که در طی این فرایند بخشی از ذرات بستر رودخانه در اطراف پایه‌ها و تکیه‌گاه‌های پل، شسته شده و گودال‌هایی به‌جا می‌گذارد که به‌مرور موجبات واژگونی پل‌ها را فراهم می‌کنند. بنابراین ارائه روش‌های مناسب به‌منظور کنترل و کاهش آب‌شستگی موضعی که بتواند در شرایط بحرانی مقاومت نماید، به‌گونه‌ای که توجیه اقتصادی نیز به دنبال داشته باشد به تحقیقات گسترده‌ای نیاز دارد. عمده روش‌هایی که به‌منظور کنترل و کاهش آب‌شستگی موضعی در پایه‌ی پل‌ها انجام‌شده است؛ برای تک‌پایه‌ی پل مورد بررسی قرارگرفته است؛ درصورتی‌که پایه‌های اکثر پل‌هایی که در جهان ساخته‌شده و مورد بهره‌برداری قرارگرفته‌اند، به‌صورت گروه پایه طراحی‌شده‌اند. به‌طورکلی دو روش اساسی برای محافظت پل‌ها در مقابل پدیده آب‌شستگی وجود دارد که عبارت‌اند از: بالا بردن مقاومت مواد بستر و کاهش قدرت عوامل فرسایش. یکی از روش‌های اقتصادی جدید مطرح‌شده در کنترل آب‌شستگی پایه پل‌ها استفاده از کابل پیچیده شده به دور پایه است. در مطالعه حاضر دو قطر متفاوت کابل با نسبت قطر کابل به قطر پایه برابر با 1/0 و 15/0 با زاویه پیچش 15درجه در سه نوع گروه پایه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد با افزایش قطر کابل، میزان آب‌شستگی کاهش می‌یابد. افزایش قطر کابل باعث ک اهشقدرت جریان روبه پایین و درنتیجه گردابه های نعل اسبی و گردابه های برخاستگی می‌گردد. میزان راندمان کابل از میان تمامی گروه پایه‌ها در بهترین حالت متعلق به گروه پایه با آرایش مستطیلی بافاصله عرضی پنج برابر قطر پایه بوده است که برای پایه‌های جلو و عقب به ترتیب برابر 49/15 و 04/15 درصد است. همچنین در این گروه پایه، نیمرخ‌های سرعت به‌وسیله دستگاه سرعت‌سنج صوتی در نقاط مختلف برداشت شدند و مشخص گردید، قانون لگاریتمی پس از صرف‌نظر کردن از سرعت‌های منفی در ناحیه داخلی گودال آب‌شستگی برقرار است و مقدار مؤلفه طولی سرعت بیش از مقادیر دو راستای عرضی و قائم بوده است. در مؤلفه قائم سرعت، در اکثر نقاط در تمامی نیمرخ‌ها، جریان رو به پایین دیده می‌شود که موجبات تشکیل گردابه hy;های مخرب نعل اسبی را فراهم می‌کند و جریان رو به بالا در صورت وجود، محدود به نقاط واقع درکف گودال است.دلیل این مسئله را بایستی در گردابه های نعل اسبی جست‌وجو کرد چراکه با چرخش جریان و ذرات، یک جریان رو به بالا را رقم می‌زنند. در دو نیمرخ‌ پایین‌دست واقع در محور طولی عبوری از مرکز پایه‌ها، جریان به‌طور کامل رو به بالاست که به دلیل گردابه های برخاستگی پشت پایه عقبی است. با استفاده از آنالیز کوادرانت مشخص شد رخداد غالب در پدیده آب‌شستگی حرکت جاروبی بوده، این در حالی است که در دو نیمرخ مذکور، هر چهار رخداد در فرایند انتقال رسوبات سهیم می‌باشند. واژه های کلیدی: آب‌شستگی، گروه پایه ها، کابل، نیمرخ های سرعت، آنالیز کوادرانت

ارتقاء امنیت وب با وف بومی

100%