Skip to main content
SUPERVISOR
Abdol-Hossein Dabbagh,Mohammad Reza Ehsani
عبدالحسین دباغ (استاد مشاور) محمدرضا احسانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farhad Ghobadi
فرهاد قبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی شیمی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388

TITLE

Qualitative and Economical Study on Effects of High Branched Alcohols, Ethers and Esters Additives to Gasoline Production of Isfahan Oil Refinery
According to the increase of the role of vehicles in human’s life, specially gasoline vehicles, Idea of making an appropriate fuel which has more effective became important, such fuel should have the lowest anti-explosive level. First of all, tetra ethyl lead has been used as an additive, and then alcohols like methanol, ethanol and ethers like methyl tert-butyl ether and ethyl tert-butyl ether are amoung the most common additivies for using in gasoline. Nowadays according to the energy crisis in various time periods and serious consideration for environmental issues and the pollution caused by gasoline as the vehicle fuel, tendency to the alternative fuels specially renewable fuels are in the main concern of various countries of the world. Therefore many fuels have been offered as an alternative or a supplement to gasoline and also many researches are being done in this field. Among these alternatives we can mention ethanol, methanol, bio-diesel energy, solar energy, natural or liquid gas and etc. However, so far, none of these alternatives could be replaced with gasoline or could be used economically around the world. one of the most important reasons for this, is the competitive price of gasoline in current conditions. One part of this research is looking for materials which could control the pressure of alcohols. For this purpose heavier alcohols are primarily used. Some other compounds are also used for this purpose that their results are significant. And then the effects of new non-metallic additives of oxygenated compounds (methyl acetate, ethyl acetate) for increasing the octane number of gasoline are studied for the first time. Proposed additives (methyl acetate, ethyl acetate) in the range of 2.5 to 10 vol.% is appropriate for the gasoline mixtures produced by oil refineries. In addition to the benefit of increasing in the octane number using these additives (methyl acetate , ethyl acetate), it is interesting that these additives will not effect on the pressure of esther and gasoline compound significantly. Moreover using these additives cause a significant increase in gasoline volume. Methyl acetate additive increases the octane number to about 0.20 to 0.35 for adding every 1 % of additive depending on the type of the gasoline, so that 10 % of this additive increases the octane number to about 3.2. Ethyl acetate increases also the octane number to about 0.30 to 0.40 for adding every 1 % of additive depending on the type of the gasoline, so that 10 % of this additive increases the octane number to about 3.5. Another part of this research is dedicated to aromatic amines which are among the most effective non-metallic octane increasers, with an octane number about 300 degrees. These compounds are added to gasoline with ratio from 0.2 to 1 percent. 1% of N-Methyl Aniline is used with two oxygenated compounds (methanol and ethanol) with different concentration. Combining 10 to 15 percent of ethanol with NMA increases the octane number of gasoline to about 0.7 to 0.8 further than using NMA separately and for 3.5% of Methanol it’s about 0.9. Ferrocene is another metallic additive which is now produced and distributed by Octel corporation under the brand PLUTOCEAN. This additive is added to gasoline at a concentration of 30ppm. Many experiments are done to improve the functionality of Ferrocene in increasing the octane number like solving it in different solvents before adding to the gasoline product. The result is indicating that octane number increases more whe
اول از الکل های سنگین تر استفاده شد. چندین ترکیب دیگر نیز به این منظور استفاده شد، که نتایج آن قابل توجه است. در ادامه اثرات افزودنی های بدون فلز از نوع ترکیبات اکسیژنه ( متیل استات و اتیل استات ) به منظور بالابردن عدد اکتان بنزین بررسی شدند. افزودنی های پیشنهادی ( متیل استات و اتیل استات ) برای مخلوط سازی با مخازن بنزین تولیدی پالایشگاه های نفت در محدوده غلظتی (حجمی) 5/2 تا 10 درصد مناسب می باشد. از جمله مزایای این افزودنی ها ( متیل استات و اتیل استات ) علاوه بر خواص خوبی چون افزایش عدد اکتان این است که مانند دیگر ترکیبات اکسیژنه باعث افزایش بیش از حد فشار بخار مخلوط بنزین و استر مورد نظر نمی شوند،به طوری که مخلوط ده درصد هر کدام در بنزین تنها یک کیلو پاسکال تغییر در فشار ایجاد می‌کند. علاوه بر این استفاده از این افزودنی ها باعث ازدیاد قابل توجهی در حجم بنزین می‌شود. افزودنی متیل استات به ازاء هر 1 درصد افزایش به سوخت بر حسب نوع بنزین حدود 20/0 تا 35/0 درجه عدد اکتان را بالا می برد، به طوری که 10 درصد آن عدد اکتان را حدود2/3 درجه بالا می برد. اتیل استات نیز به ازاء هر 1 درصد افزایش به سوخت بر حسب نوع بنزین حدود 30/0 تا 40/0 درجه عدد اکتان را بالا می برد، به طوری که 10 درصد آن عدد اکتان را حدود5/3 درجه بالا می برد. بخش دیگری ازتحقیق به آمین های آروماتیک که با عدد اکتانی در حدود 300 درجه از جمله موثرترین بالابرنده های اکتان بدون فلز به حساب می آیند، پرداخته شد. این ترکیبات به نسبت 2/0 تا حداکثر 1درصد به بنزین اضافه می شوند. آمین آروماتیک مورد نظر N- متیل آنیلین می باشد و درصد ترکیب آن در مخلوط 1 درصد است، که به همراه دو ترکیب اکسیژنه (متانول و اتانول ) با غلظت مجاز به کار رفته است. میزان افزایش عدد اکتان MAدر کنار 10 درصد و 15 درصد اتانول به ترتیب 7/0 و 8/0 درجه و برای 5/3 متانول حدود 9/0 درجه بهبودیافت. فروسن از دیگر افزودنی های فلز دار است، که در حال حاضر در اروپا تحت نام تجاری پلوتوسن (PLUTOcen) توسط شرکت اکتل (Octel) تولید و به بازار عرضه می شود. این افزودنی در غلظت حداکثر ppm30 به بنزین اضافه می شود. به منظور ارتقاء عملکرد فروسن در بالابردن اکتان آزمایش های مختلفی انجام شد، به این صورت که پیش از افزایش آن به بنزین در حلال های مختلفی حل شده و محصول به بنزین اضافه گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که عدد اکتان فروسن در کنار 10 درصد و 15 درصد اتانول به ترتیب 9/0 و 3/1 درجه و برای 5/3 درصد متانول حدود 8/0 درجه افزایش یافت. در بخش دیگری از کار به بررسی تاثیر فشار بخار استون، چهار الکل متانول، اتانول، ایزوپروپانول و ایزو بوتانول بر فشار بخار بنزین در نبود آب و در حضور آب پرداخته شد و مشاهده شد که آب در حضور متانول واستون رفتاری متفاوت بر فشار بخار بنزین دارد، که علت آن حلالیت بالای آب در استون است. کلمات کلیدی: بنزین، افزودنی های اکسیژنه، استات، عدد اکتان، فشار بخار راید

ارتقاء امنیت وب با وف بومی