Skip to main content
SUPERVISOR
Gholam-Ali Raissi-Ardali,Ali Shahandeh nookabadi
غلامعلی رئیسی اردلی (استاد راهنما) علی شاهنده نوک آبادی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mehdi Mohasses
مهدی محصص

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
Nowadays, customers are the central core of the business. Most of the pioneer organizations consider customers satisfaction as their central part of the goals, systems and decision making process. In the past, customer was just the organization's goal in achieving more market share, but today by the expansion of IT tools and strict and sometimes deadly competition atmosphere in which organizations must change fast to survive, customers are more than that. Their role has changed to the strategic partner of the organization and they help the organization to progress in the organizational expansion path, promote organizational excellence and create new products. So, customer satisfaction is one of the most important factors of success in an organization. After achieving the potential of absorbing customers their satisfaction must be watched continually. In fact, the aim of evaluating customer satisfaction is reaching an appropriate feedback of managing and leading the organization in order to increase customer satisfaction and conceive and remove their dissatisfaction. This research starts with showing the importance of the customer and his satisfaction and then continues with introducing customer satisfaction measurement models and tries to use fuzzy TOPSIS techniques to rank models and choose the suitable one for a specific organization. To clarify more, the mentioned stages were done in Jahad-e-Keshavarzi Organization of qazvin province. The results showed that SERVQUAL model is a suitable model for the motioned organization. Also the customer satisfaction value was determined and the weak points of the orqanization were recognized. At last some improving procedures were suggested.
امروزه مشتری هسته اصلی‌کسب وکار در سازمان‌ها محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای‌که اکثر سازمان‌های پیشرو، مشتری را به‌عنوان مرکز اهداف، فرآیندها و تصمیم‌گیری‌های خود قرار داده‌اند. در‌گذشته مشتری تنها به‌عنوان هدف سازمان در دست‌یابی به سهم بیشتر از بازار محسوب می‌شد، ولی در حال حاضر با‌گسترش ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و همین‌طور فضای رقابتی فوق‌العاده سنگین و بعضاً مهلک‌که سازمان را ملزم به تغییرات سریع و همه جانبه می‌نماید، مشتری نه تنها به‌عنوان هدف شمرده نمی‌شود، بلکه با تغییر جایگاه، تبدیل به شریک استراتژیک سازمان شده و سازمان را در مسیر توسعه سازمانی، تعالی سازمانی و خلق و نوآوری محصولات جدید یاری می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر سازمان رضایت مشتری است. لذا زمانی‌که پتانسیل جذب مشتریان بدست آمد، باید رضایتشان مورد سنجش و پایش مداوم قرار‌گیرد. در واقع هدف از سنجش رضایت مشتریان، دست‌یابی به یک بازخور مناسب جهت مدیریت و راهبری شرکت (سازمان) در راستای افزایش سطح رضایت مشتریان و درک و رفع علل نارضایتی آنان می‌باشد. از اینرو در این تحقیق پس از نشان دادن اهمیت مشتری و سنجش رضایت وی، مدل‌های سنجش رضایت مشتری معرفی شده و سپس با استفاده از تکنیک‌ TOPSIS فازی اقدام به رتبه‌بندی مدل‌ها در یک سازمان خاص شد. برای درک بهتر موضوع، عملیات فوق برای سازمان جهادکشاورزی استان قزوین انجام‌گرفت‌که مدل SERVQUAL به‌عنوان مدل مناسب شناسایی و بر اساس آن میزان رضایت مشتریان به‌دست آمد. با این سنجش، نقاط ضعف سازمان تعیین و راهکارهایی جهت بهبود، ارائه‌گردید.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی