Skip to main content
SUPERVISOR
S.Hassan Ghaziaskar
سیدحسن قاضی عسگر (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sahar Zakeri
سحر ذاکری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده شیمی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
According to global standards, the sulfur content of the hydrocarbon fuels which are used in the traortation industries is considered as one of the most important contaminants in the world and it should be decreased to 10 ppmw. However, most of the refineries in the world produce fuels with sulfur content of more tha ppmw. One of the newest and economical methods to reduce the sulfur content around the world is catalytic oxidation. In this study, WO3 @ g-C3N4 nanocatalyst synthesized by wet impregnation method with a content of 1.64 wt% tungsten on a carbon nitride graphite nitride as a support. The analytical and structural characteristics were identified by systematic characterization techniques such as XRD, FESEM, EDS and BET. in the oxidative desulfurization process in this study. The efficiency of reaction with optimized parameters was 87 %. The catalytic desulfurization was performed in a model fuel, including the refractory Sulfur compound “dibenzothiophene” in Hexane solvent (1500ppmw of sulfur). The effect of the operational parameters on the reaction, such as the catalyst mass, amount of oxidant, temperature and time of the reaction yeild have been investigated in the mild condition without presence of hydrogen gas. Initial and final concentrations of dibenzotheiphene was evaluated by GC-FID.
بر اساس استاندارد های جهانی، میزان گوگرد موجود در سوخت‌ های هیدروکربنی مورد‌استفاده در صنایع حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اصلی آلاینده، باید تا حدود 10 قسمت درمیلیون (وزنی -وزنی ) کاهش یابد و این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه‌ های دنیا، سوخت‌ هایی با میزان گوگرد بیش از1000 قسمت درمیلیون (وزنی -وزنی ) تولید می‌ کنند. یکی از روش‌ های نوین و اقتصادی برای کاهش میزان گوگرد در این سوخت‌ ها روش اکسیداسیون کاتالیزوری است. در این پژوهش نانو‌کاتالیزورWO 3@ g-C 3 N 4 به روش تلقیح مرطوب و با ترکیب درصد 64/1 وزنی تنگستن در بافت کربن‌نیترید گرافیتی طراحی و ساخته شد‌. همچنین با استفاده از تکنیک‌ هایXRD ، FESEM،‌ ،BET وEDS مورد ‌بررسی قرار گرفت. میزان حذف دی‌بنزوتیوفن توسط نانو‌کاتالیزور WO 3@ g-C 3 N 4 در شرایط بهینه واکنش 95/87% به دست آمد. در آزمایش ‌ها گوگردزدایی کاتالیزوری سوخت مدل که شامل ترکیب گوگردارمقاوم دی ‌بنزوتیوفن و حلال نرمال هگزان می باشد که غلظت گوگرد درآن 1500 قسمت درمیلیون (وزنی -وزنی ) است،‌ که در شرایط عملیاتی ملایم و بدون حضور هیدروژن انجام و تأثیر پارامتر های عملیاتی نظیر جرم کاتالیست، مقدار اکسیدانت، زمان واکنش و دمای واکنش بازده فرآیند، مورد ‌بررسی قرار گرفت. اندازه‌گیری غلظت‌ های اولیه و نهایی دی‌بنزوتیوفن، ‌توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) انجام‌شده است .

ارتقاء امنیت وب با وف بومی