Skip to main content
SUPERVISOR
Abdolmajid Eslami,Fakhreddin Ashrafizadeh
عبدالمجيد اسلامي (استاد راهنما) سيدفخرالدين اشرفي زاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Arezoo Babaeyan chamalishahi
آرزو بابائيان چم عليشاهي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Risk-based inspection (RBI) of corrosion defects in a gas station
One of the approaches for corrosion management is iection, especially risk based iection (RBI), and sometimes a large percentage of the total risk of a unit is concentrated in a small percentage of its equipment, which can be reduced by using risk management strategies. Risk-based iection is done through three approaches: quantitative, semi-quantitative and qualitative. In this research, for a gas station, considering its components (pipelines, filters, etc.), a semi-quantitative risk-based iection approach has been performed in order to identify the existing degradation mechanism and rank equipment risk levels. The investigated station consisted of three phases and according to their conditions and records, risk-based iection has been performed. The predominant mechanisms of station identified was thinning due to erosion and external corrosion. The average corrosion rate was calculated for all components of each phase and it was found that the corrosion rate increased from phase A to C, respectively. This was due to the better separation of impurities from the fluid by phase A and also it’s lower feed than the other two phases. A comparison of the corrosion rates of Key words: Corrosion management, Risk based iection (RBI), Probability of failure, Consequence of failure, Risk, Corrosion rate
يکي از روش­هاي مديريت خوردگي بازرسي و به­ويژه بازرسي مبتني بر ريسک (RBI) است؛ گاهي درصد عمده­اي از کل واحد ريسک در بخش ناچيزي از تجهيزات متمرکز است که با استفاده از مديريت ريسک مي­توان درصد آن را کاهش داد. بازرسي مبتني بر ريسک به سه روش کمي، نيمه کمي و کيفي انجام مي­شود. در اين پژوهش براي يک ايستگاه گاز با در نظر گرفتن اجزاي آن (خطوط لوله، فيلترها و...)، روش نيمه کمي بازرسي مبتني بر ريسک به منظور شناسايي مکانيزم تخريب موجود و رتبه­بندي سطح ريسک تجهيزات انجام گرفته است. ايستگاه مورد بررسي شامل سه فاز است و با توجه به شرايط و سوابق آنها بازرسي مبتني بر ريسک انجام شده است. مکانيزم غالب تخريب در ايستگاه، نازک شدگي ناشي از سايش و خوردگي خارجي شناسايي شد. نرخ خوردگي متوسط براي تمام اجزاي هر فاز محاسبه و مشخص شد که به ترتيب از فاز A تا C نرخ خوردگي بيشتر شده است. دليل اين امر جداسازي بهتر ناخالصي از سيال توسط فاز A و همچنين خوراک کمتر آن نسبت به دو فاز ديگر بود. مقايسه نرخ خوردگي تجهيزات کلاس 600 و 300 بيانگر اين امر بود که نرخ خوردگي در جايي که افت فشار صورت گرفته و سرعت سيال افزايش يافته، بيشتر شده است. بالا بودن نرخ خوردگي در کلاس 300 به اين دليل بود که وقتي فشار سيال توسط شيرهاي فشارشکن شکسته مي­شد، سرعت سيال افزايش يافته و بدليل افت دماي سيال احتمال تشکيل فاز مايع فراهم مي­شود. اين افزايش سرعت سيال در صورتي که سيال فرايند حاوي ذرات جامد و يا قطرات مايع باشد باعث تشديد خوردگي سايشي مي­شود؛ به همين دليل در اکثر اجزا نرخ خوردگي کلاس 300 بيشتر از 600 بود. ماتريس ريسک براي هر سه فاز بدست آمد و نتايج نشان دهنده اين امر بود که اکثر تجهيزات در حالت ريسک متوسط و تعداد کمي از آنها در حالت متوسط رو به زياد قرار دارند. در کل با توجه به نتايج تحقيق حاضر مي­توان گفت از بين عوامل مختلفي که مي­تواند باعث بروز مشکل و افزايش سطح ريسک شوند، نرخ خوردگي تاثير بسزايي در نتيجه بازرسي مبتني بر ريسک و سطح ريسک دارد، بدين صورت که فازي که نرخ خوردگي بالاتري نسبت به فاز ديگر دارد، از نظر سطح ريسک در حالت بدتري قرار دارد. با توجه به نرخ خوردگي سه فاز، سطح ريسک نيز از فاز A تا Cافزايش پيدا کرده است. کلمات کليدي مديريت خوردگي، بازرسي مبتني بر ريسک (RBI)، احتمال شکست (POF)، پيامد شکست (COF)، ريسک، نرخ خوردگي

ارتقاء امنیت وب با وف بومی