Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian,Ali Shahandeh nookabadi
مهدي علينقيان (استاد مشاور) علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hamed Ghasemi
حامد قاسمي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
: Offshore oil and gas installations to carry out their production and avtivities need a reliable and effective logistical support network. The needs of this facilities are provided by one or a few onshore depot and support services done by a fleet of supply vessels. The supply vessel planning problem consists of determining the optimal fleet composition of offshore supply vessels and the weekly routes and schedules for these vessels to service a given number of offshore installations from one or more onshore depot. In this study, the objective is to minimize the total costs while at the same time, maintaining a reliable supply service. The costs that are to be minimized are primarily the time charter costs for the supply vessels, then the sailing costs of the voyages. The aim of this thesis is planning offshore supply vessels consist of determining routs and time of voyages and assigning vessels to each voyage during planning horizon using a mixed integer programming model. The concept of consistency as a managerial constraints was added to the problem using an objective function and some constraints. Goal programming is used to consider two divergent objectives, simultaneously. Also, robust optimization approach was used to overcome the complexity of uncertainty due to impact of weather conditions. Since the proposed model is a NP-Hard problem, a variable neighborhood search algorithm was used to solve large-scale problems and to verify the results of this problems, compared by a variable neighborhood descent algorithm. Comparing the results of proposed VNS algorithm with GAMS software for small and medium-sized problems and with VND algorithm for large-sized problems was shown that VNS algorithm has a good performance in a short operating time.
0 چکيده تأسيسات استخراج نفت و گاز واقع در درياها براي انجام فعاليت‌هاي خود نيازمند به يک شبکه پشتيباني قابل اعتماد و مؤثر مي‌باشند. تامين نيازهاي اين تأسيسات از يک يا چند انبار ساحلي انجام مي‌شود و براي انجام سرويس‌هاي پشتيباني، از يک ناوگان شناورهاي پشتيباني دريايي استفاده مي‌شود. مساله برنامه‌ريزي شناورهاي پشتيباني شامل تعيين همزمان ترکيب ناوگان بهينه و مسيرها و برنامه هفتگي شناور‌هاي پشتيباني مي‌شود که بايد به تعداد مشخصي از تاسيسات دريايي از طريق يک يا چند انبار ساحلي سرويس دهند. هدف دراين مساله کمينه سازي هزينه‌هاست در حالي که قابليت اعتماد خدمات پشتيباني حفظ شود. هزينه‌هايي که بايد کمينه شوند در درجه اول هزينه بکارگيري شناورهاي پشتيباني و پس از آن هزينه‌هاي کشتيراني مربوط به سفرهاي دريايي مي‌شود. هدف اين پايان نامه برنامه‌ريزي شناورهاي پشتيباني تأسيسات دريايي شامل تعيين مسير و زمان انجام سفرها و تخصيص شناور به هر سفر در طول دوره برنامه‌ريزي با استفاده از يک مدل برنامه‌ريزي عددصحيح مختلط است. مفهوم سازگاري به عنوان محدوديت‌هاي مديريتي به صورت يک تابع هدف و چند محدوديت به مسأله اضافه شدند. براي درنظر گرفتن همزمان دو هدف ناهمگون مسأله از برنامه‌ريزي آرماني استفاده شد. همچنين براي غلبه بر پيچيدگي حاصل از عدم قطعيت به دليل تاثير شرايط آب و هوايي از رويکرد بهينه سازي استوار استفاده مي‌شود. از آنجاييکه مسأله پيشنهادي در دسته مسائل NP-Hard قراردارد، براي حل تقريبي مسأله در ابعاد بزرگ از الگوريتم جستجوي همسايگي متغير استفاده شد و براي بررسي صحت جواب‌هاي حاصل در مسائل با ابعاد بالا با الگوريتم جستجوي همسايگي نزولي مقايسه گرديده است. با مقايسه جواب‌هاي حاصل از الگوريتم جستجوي همسايگي متغير پيشنهادي با نرم افزار GAMS براي مسائل با ابعاد کوچک و متوسط و الگوريتم جستجوي همسايگي نزولي براي مسائل با ابعاد بزرگ نشان داده شد که الگوريتم جستجوي همسايگي متغير در يک زمان عملياتي کوتاه، عملکرد مناسبي دارد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی