Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad Saboonchi,Mohsen DavazdahEmami
احمد صابونچی (استاد راهنما) محسن دوازده امامی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Alireza Sahebhonar
علیرضا صاحب هنر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Simulation of Air Flow in Air-gap between the Rotor and Stator in TEFC Induction Motors and Studying the Effects of that on the Cooling of these Motors
Today, more than half the total electrical energy used in industrialized countries is converted to mechanical energy through AC induction motors. The applications for these motors cover almost every stage of manufacturing and processing in factories and industrial centers and domestic environment. simplicity, reliability and low cost make this type of electric motor so popular. The electrical motors similar to the other electrical machines have some losses. Since these losses appear as heat, cooling of the electrical motors is very important. If the heat of inside of the motor doesn’t transfer well to environment, the temperature of the internal components will be increased and thus the windings and insulation life will be decreased. In this study thermal modeling of TEFC electrical motors has been investigated with two methods: thermal equivalent circuit and computational fluid dynamics (CFD). Also effects of applying the axial flow through the air-gap has been studied. For this purpose, the axial flow through the air-gap with different mass flow rate and two directions has been investigated. Results show that applying the axial flow through the air-gap has significant effects on the end-windings conventional heat transfer coefficient and temperature of stator windings and thus motor life. So that, the mean coefficient of heat transfer in stator windings increases by more than 50% with applying a axial mass flow rate of 8 g/s. In this study, it was shown that applying the axial flow in air-gap from drive side to fan side of motor has far more effect than axial flow from fan side to drive side on decrease of windings temperature. So that, in this state and with applying a mass flow rate of 8 g/s, maximum temperature of the windings decreases by more than 6 degrees Celsius. This means that the life of motor could be increased by more than 30%. Keywords: Heat transfer, Electrical energy, TEFC electrical induction motors, Axial flow, Air-gap, Thermal equivalent circuit, Computational fluid dynamics
امروزه بیش از نیمی از انرژی الکتریکی مورد استفاده در کشورهای صنعتی توسط موتورهای القایی جریان متناوب به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. کارایی این موتورها تقریبا تمامی مراحل تولید و پردازش را در کارخانه ها و مراکز صنعتی و نیز در محیط‌های خانگی پوشش می دهد. سادگی، قابلیت اطمینان و هزینه ی پایین این نوع از موتورها، سبب کاربرد فراوان آن ها شده است. موتورهای الکتریکی مانند سایر ماشین ها با وجود عملکرد مفید و کاری که صورت می دهند، دارای تلفات هستند. از آنجا که این تلفات به شکل حرارت بروز پیدا می کند، خنک کاری موتورهای القایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در‌صورتی که انتقال حرارت از فضای درون موتور به بیرون به خوبی انجام نپذیرد، حرارت درون موتور موجب افزایش دمای قطعات داخلی و در نتیجه کاهش عمر عایق ها و سیم پیچ های به‌کاررفته در داخل آن و در نهایت کاهش عمر موتور می گردد. این پژوهش به مدل‌سازی حرارتی موتورهای الکتریکی TEFC به دو روش مدار معادل حرارتی و دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و نیز تاثیرات اعمال جریان محوری در شکاف هوایی بر خنک‌کاری موتورهای الکتریکی می‌پردازد. به این منظور جریان محوری در شکاف هوایی با دبی‌های مختلف و در دو جهت مختلف بررسی شده‌است. نتایج نشان می‌دهد که اعمال جریان محوری در شکاف هوایی تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر افزایش ضریب انتقال حرارت جابجایی میان سیم‌پیچ‌ها‌ی انتهایی استاتور و هوای درون موتور و نیز کاهش دمای سیم‌پیچ‌های استاتور و متعاقبا افزایش عمر موتور می‌گذارد. به طوری که با اعمال جریان محوری با دبی 8 g/s در شکاف هوایی بیش از 50% بر ضریب انتقال حرارت متوسط در سیم‌پیچ‌های استاتور افزوده می‌شود. در این پژوهش نشان داده شد اعمال جریان محوری از سمت بار موتور به سمت دمنده در شکاف هوایی نسبت به اعمال جریان محوری از سمت دمنده به سمت بار، تاثیر به‌مراتب بیش‌تری بر کاهش دمای سیم‌پیچ‌ها دارد. به‌ طوری که در این حالت با اعمال دبی g/s 8 بیشینه دمای سیم‌پیچ‌های استاتور بیش از 6 درجه سلسیوس کاهش می‌یابد. این بدین معناست که می‌توان عمر موتور را بیش از 30% افزایش داد. کلمات کلیدی: انرژی الکتریکی، موتورهای القایی TEFC، جریان محوری، شکاف هوایی، انتقال حرارت،‌ مدار معادل حرارتی، دینامیک سیالات محاسباتی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی