Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed ZeiaeiRad,Mohsen Esfahanian
سعید ضیائی راد (استاد مشاور) محسن اصفهانیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Rouhollah Mirzaamiri
روح الله میرزاامیری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
ONE of the most important concerns in the auto industry is the issue of safety. therefore some of the international organizations and institutes has written some crashworthiness standards for autos. Numerical simulation has been in the spot greatly by the automakers due to the enormous costs of real full scale tests. In this study the numerical simulation of European standard ECE.R29 for Benz 2624 comiunet which has been ordered by IRAN KHODRO complex, is considered. this standard contains three tests which are: (A) Front contact test, (B) Roof strength test, (C) Rear wall strength test. the steps for finite element modeling of a comiunet are: Preparing 3D drawings (by the use of CATIA, SOLIDWORKS). Fixing geometry disorders (defeats), Simplifying model geometry, Meshing the model, Defining element attributes (properties), Determining the material properties, Applying boundary conditions and forces, And finding output results. All of the steps described above are done by preprocessor software "HYPERMESH". the Ls dyna ‘s specified solver for crash is used to analyze the simulation. also for a qualitative comparison of the results, all of the tests are done for a validated model of Ford F800. the main results of tests including the deformation of the structure after any test are brought and compared. After any test there should not occur any contact between the structure of the auto and the passenger of the car, in this case, the dummy HYBRID III 50%. also the energy balance is brought for each test by some graphs. In addition, at the end of conclusion chapter, the effect of the variations in some parameters on the results is considered and analyzed. KeyWords: Vehicle safety, Crashworthiness, Truck, Simulation tests, ECE R29,Finite element analysis, LS_DYNA
بحث ایمنی در خودروها در دهه‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین مباحث صنعت خودرو تبدیل شده است. به‌همین جهت سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی مختلفی اقدام به تدوین استانداردهایی برای بررسی مقاومت خودروها در برابر برخورد نموده اند. با توجه به هزینه سنگین انجام تست‌های عملی، شبیه‌سازی عددی این تست‌ها مورد توجه خودروسازان قرار گرفته است. هدف اصلی انجام پژوهش پیش‌رو شبیه‌سازی عددی استاندارد اروپایی ECE.R29 بر روی کامیون بنز 2624 به سفارش گروه صنعتی ایران خودرو است. این استاندارد شامل سه تست برخورد ازجلو(A)، مقاومت سقف(B) و مقاومت دیواره پشت(C) می‌باشد. مراحل تولید مدل المان محدود کامیون شامل مراحل زیر می‌باشد: تهیه نقشه‌های سه‌بعدی (استفاده از CATIA, SOLIDWORKS) ، رفع عیوب هندسی مدل، ساده‌سازی مدل، شبکه‌بندی مدل، تعریف خصوصیات المان‌ها، تعیین خصوصیات مواد، اعمال شرایط مرزی و نیروها و تعیین خروجی‌های حل. کلیه مراحل فوق توسط نرم‌افزار پیش‌پردازنده‌ HYPERMESH انجام گردیده است. جهت تحلیل این شبیه‌سازی از نرم‌افزار LS-DYNA که تحلیگری تخصصی برای شبیه‌سازی برخورد می‌باشد، استفاده شده است. همچنین به‌منظور مقایسه کیفی نتایج، کلیه تست‌ها برروی یک مدل المان محدود تصدیق شده از کامیون FORD F800 نیز انجام شده است. نتایج اصلی تست‌ها شامل تغییرشکلهای سازه پس از هر تست، برای هر دو مدل ارائه و مقایسه شده است. پس از انجام هرتست نباید تماسی بین سازه خودرو و سرنشین که در این شبیه‌سازی آدمک HYBRID III 50% است، رخ داده باشد. همچنین برای هر تست توازن انرژی‌ها نیز به‌صورت نمودار ارائه گردیده است. به‌علاوه در انتهای فصل نتایج، اثر تغییر برخی پارامترهای حل بر نتایج نیز ارائه و تحلیل شده است. لغات کلیدی: ایمنی خودرو، تست برخورد، شبیه سازی عددی، اجزاء محدود، کامیون، LS-DYNA، ECE R29

ارتقاء امنیت وب با وف بومی