Skip to main content
SUPERVISOR
Abbas Ghaei,Aboozar Taherizadeh
عباس قائی (استاد راهنما) ابوذر طاهری زاده (استاد مشاور)
 
STUDENT
Seyed Danial Jabbarifar
سیددانیال جباری فر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
Recently, bi-metals have been widely used in many industries such as aerospace, motor vehicles and electronics. This issue has stimulated researchers to study the properties of such composites and their fabrication methods such as extrusion, rolling and casting with sacrificed foam. Bi-metals have been built to meet special specifications that could not be fulfilled by a single metal only. Bimetals are jointed together through mechanical and/or metallurgical bond. Al-Mg is one of the most widely used bi-metals that have low-weight and high-strength simultaneously. Although the formability of magnesium is low, high-formability of aluminum improves the formability of Al-Mg bimetal. In this study, because the temperature and strain between the layers cannot be experimentally measured during of the extrusion process, the hot extrusion process for 5 layers of Al-Mg bimetal consisting 3 layers of aluminum and 2 layers of magnesium was simulated using Abaqus finite element package. The simulation results were then used to study the process parameters including friction coefficient, strain, von Mises stress and temperature. The results showed that the friction coefficient for this process was different in 350 °C and 400 °C. The friction coefficient was also experimentally obtained using ring compression test. Furthermore, it was found that the optimum mechanical properties of the composite such as ductility and yield strength were obtained in 400°C. Furthermore, the ring compression test results showed that bonding was formed between layers in 350 °C and 400 °C. Key words: Aluminum, Magnesium, bi-metal, Hot extrusion
اخیراً دوفلزی‌ها به‌طور قابل‌توجهی در صنایع مختلفی مانند هوافضا، وسایل نقلیه موتوری و الکترونیکی مورداستفاده قرارگرفته‌اند. کاربرد زیاد این قطعات محققان را به تحقیق بیشتر در مورد خواص این کامپوزیت‌ها و روش های ساخت آن‌ها ازجمله اکستروژن، نورد و ریخته‌گری با فوم فدا شونده ترغیب کرده است. دوفلزی‌ها برای رسیدن به شرایطی ساخته‌شده‌اند که مشخصاً توسط یک فلز قابل تحقق نیست. دوفلزی‌ها به‌وسیله اتصال مکانیکی یا متالورژیکی یا هر دو به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از پرکاربردترین دوفلزی‌ها دوفلزی آلومینیوم-منیزیم است که به‌طور هم‌زمان از وزن کم و استحکام بالایی برخوردار است. اگرچه منیزیم از شکل‌پذیری کمی برخوردار است، میزان فرم‌پذیری بالای آلومینیوم می‌تواند عدم انعطاف‌پذیری منیزیم را در دوفلزی تا حدی بهبود بخشد. در این مطالعه، ازآنجایی‌که نمی‌توان میزان دما و کرنش را در بین لایه‌ها در طول فرآیند اکستروژن اندازه‌گیری کرد، فرآیند اکستروژن گرم 5 لایه تسمه دوفلزی آلومینیوم-منیزیم متشکل از 3 لایه آلومینیوم و 2 لایه منیزیم توسط نرم‌افزار آباکوس شبیه‌سازی‌شده است و ویژگی‌های این فرآیند ازجمله ضریب اصطکاک، کرنش، تنش فون میزز و دما موردمطالعه قرارگرفته است. این تحقیق نشان می‌دهد که ضریب اصطکاک این روش در 350 درجه سانتی‌گراد و 400 درجه سانتی‌گراد متفاوت است و میزان آن به‌وسیله شبیه‌سازی و هم‌چنین آزمون حلقه فشاری اندازه‌گیری و گزارش شد. علاوه بر این نشان داده شد که نتایج بهینه‌ برای خواص مکانیکی کامپوزیت مانند انعطاف‌پذیری، استحکام تسلیم در دمای 400 درجه سانتی‌گراد حاصل می‌شود. هم‌چنین، آزمون‌های حلقه فشاری ایجاد باند اتصال را در دمای 350 و 400 درجه تحت شرایط فرآیند اکستروژن گرم نشان داد. کلمات کلیدی : آلومینیوم، منیزیم، دوفلزی، اکستروژن گرم

ارتقاء امنیت وب با وف بومی