Skip to main content
SUPERVISOR
Farid Sheikholeslam,Yadollah Zakeri hoseinabadi
فرید شیخ الاسلام (استاد راهنما) یداله ذاکری حسین ابادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nosratallah Darvish
نصرت اله درویش

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
By progress of electronic technology and its vast use in automotive industry, automotive suppliers and other related organizations have agreed on OBD standard to reach more coordination in diagnosis. Engine misfire monitoring is one of the most difficult rules in this standard. Since misfire causes severe pollution of engines and it causes mechanical damages to engine parts, so preventing it is very important. According to standards, attention to misfire detection mechanisms should be provided in motor controllers, to satisfy the OBD II rules. In this thesis, engine combustion process has been modeled as a nonlinear discrete dynamic system. In this model, the event of normal firing or misfire is considered as an input to it, and the crankshaft speed fluctuation as a system output response. The current crankshaft speed is related to the current and previous firing events and also the previous speed. Once an inverse model from the crankshaft speed fluctuation signal to the firing event signal to be identified, the engine misfire can be detected more accurately, because the output signal has a higher signal to noise ratio for the misfire signature than its input signal. For system identification, a two layer dynamic neural network is used and since the previous firing events have influence on current firing event signal, a feedback path is described from output to input. A backpropagation learning rule is used for the network’s training. Low sampling rate of data is the advantage of this method, that is, one data point per firing event. This means one data point for a 180 degree rotation of the crankshaft in a 4-cylinder engine that easily acquire from engine control unit. The data consist of the firing event signal, the crankshaft speed fluctuation, the average of crankshaft speed and the average of manifold absolute pressure are acquired in different engine running condition and according to this data, training of network is done. According to the results that have been obtained in simulations, the network could detect misfire well. In comparison with other strategies that need to high sampling rate, this is a suitable method for misfire detection.
با پیشرفت علم الکترونیک و گسترش استفاده از آن در خودرو، به منظور هماهنگی بیشتر در عیب یابی، خودروسازان و دیگر سازمانهای مربوطه، استانداردی به نام OBD را به وجود آوردند. سطح بالاتر این استاندارد، OBD II می باشد. یکی از مشکل ترین قوانین در این مقررات، تشخیص بدسوزی در موتور می باشد. از آنجا که بدسوزی آلودگی شدید ناشی از موتور را به دنبال دارد و همچنین موجب آسیب مکانیکی به قطعات موتور می شود، لذا پرهیز از آن بسیار با اهمیت می‌باشد. به همین دلایل امروزه در بخش طراحی کنترل کننده موتور، توجه به تشخیص بدسوزی از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است، تا خودرو بتواند مقررات OBD II را ارضا نماید. در این پایان نامه، ابتدا مدل گسسته‌ دینامیکی غیرخطی برای فرآیند احتراق موتور در نظر گرفته می‌شود. در این مدل، وقوع جرقه‌زنی نرمال یا بدسوزی به عنوان ورودی تحریک سیستم و نوسانات سرعت میل‌لنگ به عنوان خروجی سیستم در نظر گرفته می‌شود. سرعت جاری میل‌لنگ متناسب با رویداد جرقه‌زنی جاری و پیشین و همچنین سرعتهای گذشته است. چنانچه سیستم معکوسی از سیگنال نوسانات سرعت به سیگنال وقوع جرقه‌زنی بدست آید، به دلیل داشتن سیگنال به نویز بهتر در سیگنال خروجی نسبت به سیگنال ورودی، تشخیص بهتر انجام خواهد یافت. به منظور شناسایی سیستم از یک شبکه عصبی دینامیکی دو لایه استفاده ‌شده است و از آنجایی که سیگنال‌های جرقه‌زنی گذشته بر روی سیگنال جرقه‌زنی فعلی تاثیر گذار است، مسیر فیدبکی از خروجی به ورودی در نظر گرفته می‌شود. و برای آموزش شبکه از قانون پس‌انتشار خطا استفاده می‌شود. مزیت این روش نرخ نمونه برداری پایین داده است، که یک نقطه داده در هر رویداد جرقه‌زنی می‌باشد. در یک موتور چهار سیلندر این نرخ معادل یک داده در هر 180 درجه چرخش میل‌لنگ است که به راحتی از کنترل کننده الکترونیکی موتور بدست می‌آید. داده‌ها که شامل سیگنال رویداد جرقه‌زنی، نوسانات سرعت میل‌لنگ، میانگین سرعت و میانگین فشار مطلق مانیفولد می‌باشند، در شرایط مختلف کارکرد موتور گرفته شده و بر اساس این داده‌ها آموزش شبکه انجام می‌پذیرد. مطابق نتایج بدست آمده در شبیه سازیها، شبکه به خوبی بدسوزیهای مختلف را تشخیص می‌دهد. با توجه به نرخ نمونه برداری بسیار پایین در این روش، در مقایسه با روش‌های دیگر که نیاز به نرخ نمونه برداری بسیار بالایی دارند، روش مناسبی برای تشخیص می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی