Skip to main content
SUPERVISOR
Farid Sheikholeslam,Sayed Morteza Saghaian nejad esfahani
فرید شیخ الاسلام (استاد مشاور) سیدمرتضی سقائیان نژاداصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Majid Safariabrazi
مجید صفری ابرازی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1382
Switched Reluctance Motors (SRM) have found domestics and industrial applications in recent years because of their simple structure, low cost, ability to work in high-speed modes and quick developments in semiconductor technology. SRM is very difficult to control due to its very nonlinear characteristics. There are also many uncertainties in system parameters such as resistance, inductance, inertia and external load. The controller design of the SRM, therefore, is very challenging. The purpose of this thesis is to use the new control method Back-Stepping base on Lyapunov method in designing a position controller and a nonlinear speed controller for SRM. These controllers perform well in spite of variations and existence of uncertainties in system parameters and they can cancel their effects via generating a suitable input to SRM. In this thesis, the structure and characteristics of SRM have scrutinized and analyzed. Having an accurate model of motor, the simulation and analysis of motor can be accomplished better. Therefore, a new nonlinear model for SRM has been proposed that enfolds saturation mode in the motor. Then, introducing Adaptive Nonlinear Back-Stepping Control method and describing the systematic design, two position and one speed controllers for SRM are proposed. The proposed controllers are simulated in existence of load uncertainty and saturation in the motor. At the end, a linear position controller and a linear speed controller are proposed for comparison. Simulation results show good performance and reference signal tracking in spite of uncertainties.
استفاده از موتور رلوکتانس‌سوئیچ‌شونده، به دلیل ساختار ساده، ارزان قیمت بودن، قابلیت‌کار در سرعت‌های بالا و نیز پیشرفت در تکنولوژی نیمه هادی‌ها، در لوازم خانگی و صنعت پیشرفت چشم‌گیری داشته‌است. موتور رلوکتانس‌سوئیچ‌شونده دارای طبیعتی به شدت غیرخطی است و این امر سبب گشته که کنترل این موتور با دشواری‌های بسیاری همراه گردد. از طرفی وجود نا‌معینی در پارامتر‌های سیستم از جمله مقاومت، اندوکتانس، اینرسی و بار خارجی بر این مشکلات می افزاید. هدف از این پایان‌نامه استفاده از روش کنترلی جدید با نام گام‌به‌عقب (Back-Stepping ) در طراحی کنترل‌کننده برای موتور رلوکتانس‌سوئیچ‌شونده می‌باشد. در ابتدا ساختار موتور بررسی و ویژگی‌های آن تشریح شده‌است. از آنجا که داشتن مدلی دقیق از موتور می‌تواند جهت شبیه‌سازی و بررسی بهتر نتایج حاصل از عملکرد کنترل‌کننده بر روی موتور مفید واقع گردد، لذا برای این موتور، یکی از جدیدترین مدل‌های تحلیلی غیرخطی بر اساس اندوکتانس فازی ارائه گردیده و سپس با معرفی روش کنترل غیر‌خطی گام‌به‌عقب وفقی و تشریح نحوه طراحی سیستماتیک برای سیستم‌های قابل تبدیل به سیستم اکیدا ‌فیدبک، دو کنترل‌کننده موقعیت و یک کنترل‌کننده غیرخطی سرعت برای موتور رلوکتانس‌سوئیچ‌شونده طراحی شده‌است. سپس یک کنترل‌کننده خطی موقعیت و نیز یک کنترل‌کننده خطی سرعت طراحی گردید تا بتوان بین این کنترل کننده با کنترل کننده غیر‌خطی پیشنهادی مقایسه‌ای انجام داد. در انتها، کنترل‌کننده‌های پیشنهادی در شرایط نامعین بودن بار و دیگر پارامتر‌های موتور و نیز وجود اشباع در موتور مورد شبیه‌سازی قرار‌گرفتند. نتایج حاصل از شبیه سازی حاکی از این مسئله است که عملکرد کنترل‌کننده‌های پیشنهادی بسیار مناسب می‌باشد و این کنترل‌کننده‌ها به خوبی در مقابل تغییرات و وجود پارامترهای نامعین در سیستم مقاوم بوده و می‌توانند با تولید ورودی مناسب به موتور اثرات آنها را خنثی کنند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی