Skip to main content
SUPERVISOR
Masoud Cheraghi,Lohrasb Faramarzi
مسعود چراغي سيف آباد (استاد راهنما) لهراسب فرامرزي (استاد راهنما)
 
STUDENT
HOSSEIN BEHZADINEZHAD
حسين بهزادي نژاد

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Stability analysis and support system design of the headrace branching is defined as bifurcation in Rudbar - lorestan dam project.
Dam and power plant project of Lorestan Rudbar on the aerial parts of Rudbar River and about 100 km south of the town away Aligoodarz in Lorestan province, is under construction. The water conveyance system consists of the headrace tunnel, penstock tunnels and surge shafts. Bifurcation reason of Headrace Tunnel of powerhouse to two Penstock tunnels (where bifurcation), is that somewhere continuance the fault (CHAL HATAM fault), intercept the Headrace Tunnel, appropriate method for safekeeping and reduce eventual damage caused by fault movement, is transforming water through a pipe located in a open tunnel with enough space until accordance with the predicted displacement value from the expected shear stress in the tunnel and not harm the water supply pipes or damage is minimal. Thus The long headrace tunnel is bifurcated with the penstock tunnels. The main purpose of this research, is stability analysis and design of temporary support system for the stabilization of bifurcation area (BIF), using rock mass engineering 26 – 33 and Q = 0.09 – 0.5 is determined for bifurcation rock mass. In this research, the rock mass engineering stroked="f" filled="f" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" o:preferrelative="t" o:spt="75" coordsize="21600,21600" 30) are installed on 1 m × 1 m grid spacing .
پروژه سد و نيروگاه رودبار لرستان بر روي سرشاخه هاي رودخانه رودبار و در فاصله حدود 100 کيلومتري جنوب شهرستان اليگودرز در استان لرستان، در دست احداث مي باشد. سيستم آبگير نيروگاه شامل تونل آب بر، تونل هاي پنستاک و شفت هاي ضربه گير مي باشد. هدف اصلي در اين تحقيق، تحليل پايداري و طراحي سيستم نگهداري موقّت، جهت پايدارسازي فضاي محل انشعاب تونل هاي پنستاک از تونل آب بر ( BIF )، با استفاده از سيستم هاي طبقه بندي مهندسي RMR، Q و مدل سازي عددي مي باشد. محل انشعاب تونل هاي پنستاک از تونل آب بر، در سازند دالان با ليتولوژي آهک، آهک دولوميتي و دولوميت خاکستري تا خاکستري تيره، واقع شده است. در اين تحقيق در ابتدا با بررسي وضعيت زمين شناسي و پارامترهاي ژئومکانيکي محل، با استفاده از سيستم هاي طبقه بندي مهندسي RMR و Q در توده سنگ محل انشعاب، مقادير 33 – 26 = RMR و 5/0 – 09/0 = Q، براي توده سنگ محل انشعاب تعيين شده است. بر اساس سيستم طبقه بندي مهندسي RMR، نگهداري موقت شامل پيچ سنگ به طول 4 تا 5 متر با فاصله داري 1 تا 5/1 متر به همراه لايه اي از شاتکريت به ضخامت 10 تا 15 سانتي متر همراه با مش بندي، پيشنهاد شد. همچنين بر اساس سيستم طبقه بندي مهندسي Q، سيستم نگهداري موقت شامل يک لايه شاتکريت مسلح فيبري به ضخامت 25 سانتي متر و شبکه پيچ سنگ منظم ( m 3/1 ×m 3/1 ) به طول تقريبي 6 متر، پيشنهاد گرديد. در ادامه بر اساس تجزيه و تحليل و پردازش نتايج حاصل از آزمايش هاي آزمايشگاهي و برجاي انجام شده در ساختگاه سد، روابط تجربي موجود و اعمال قضاوت مهندسي، پارامترهاي ژئومکانيکي توده سنگ محل انشعاب تعيين شد. با توجه به ضعيف بودن توده سنگ محل انشعاب، محيط سنگي محل انشعاب به صورت محيط پيوسته در نظر گرفته شد و با استفاده از پارامترهاي ژئومکانيکي تعيين شده و نرم افزار Flac3D ، مدل سازي شد. با استفاده از مقادير تعيين شده چسبندگي و زاويه اصطکاک داخلي توده سنگ محل انشعاب و روش کاهش تنش در نرم افزار Flac3D، و به کارگيري الگوي حفاري پيشنهادي، ميزان گام پيشروي برابر با 8/0 متر تعيين گرديد. با توجه به نتايج حاصل از مدل سازي عددي، سيستم نگهداري موقت مناسب شامل يک لايه شاتکريت به ضخامت 20 سانتي متر و شبکه پيچ سنگ ( m 1 × m 1 ) 30 با طول 6 متر پيشنهاد شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی