Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,Ghodratollah Eftekhari,Ali Shahandeh nookabadi
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما) قدرت اله افتخاری (استاد مشاور) علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Eskandari
مهدی اسکندری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388

TITLE

Off-Street Parking Facilities Location on the Urban Transportation Network with Multi Objectives (Case Study: Central District of Isfahan)
Establishing new off-street public parking facilities need to spend a lot of money so determining best sites for them that will satisfy all citizens are necessary. Due to increasing in population and unbalanced urban growth and on the other hand increasing in the amounts of cars, in order to decrease traffic congestion, it’s necessary that parking facilities are established. Establishing these facilities will increase the effective width of streets and traffic will be reduced. In this thesis an urban traortation network including several demand points, siting candidate points and several origins of traffic flow are considered. Four general goals for parking location problem are assumed: reducing traffic congestion, maximal covering, minimum distances walked between demand point and new parking facilities and decreasing different costs. In order to reducing traffic congestion and based on flow capturing model, two approaches were developed based on those approaches and other goals two model were proposed. In these models, parking facilities covering distance were assumed uncertain, also origins of traffic flow, path drivers and different type of parking were considered. Finally, the proposal models were implemented on part of central district of Isfahan, after estimate the parking demand based on 2016 for traffic zones 1 to 12 of Isfahan and by reducing the supply of car parking in those zones, the shortage of parking spaces for each zone and various hour was determined. By identifying the most critical traffic zones, only the necessary data of two zones were gathered. Then in order to solve the proposed multi-objectives models, the -constarintmethod was used. By applying proposal models for various numbers of new parking facilities the locations of parking facilities, type of parking, parking demands served of each demand point and amount flow capturing by each of new parking facilities were determined. The answers to these problems were showed the best candidate points for establishing public parking facilities.It should be noted that the obtained result were justified and satisfactory.
ایجاد پارکینگ‌های عمومی غیرحاشیه‌ای جدید مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است و تعیین مکان بهینه آن‌ها به شیوه‌ای که همه شهروندان به نحو مؤثر از آن بهره‌مند شوندضروری است. با توجه به افزایش جمعیت و رشد ناموزون شهرها از یک طرف و افزایش خودروها از طرف دیگر به منظور کاهش ازدحام ترافیکیدر مناطق مرکزی شهرها، احداث پارکینگ‌های عمومی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر، می‌تواند مدنظر قرار گیرد. احداث این تسهیلات در صورتیکه با مدیریت ترافیک بصورت کاهش حجم پارک حاشیه‌ای همراه شود سبب افزایش عرض مفید خیابان‌ها و درنهایت روان‌تر شدن ترافیک می‌گردد. در این پایان‌نامه چهار هدف کلی برای مکان‌یابی پارکینگ شامل: کاهش ازدحام ترافیکی، بیشینه کردن تقاضای پوشش یافته، کمینه کردن فاصله پیاده‌روی و هزینه‌های مترتبه در نظر گرفته شد و به منظور کاهش ازدحام ترافیکی دو رویکرد مختلف مطرح گردید که بر مبنای این رویکردها و سایر اهداف دو مدل پیشنهادی ارائه شد. در این مدل‌ها فاصله پوشش تسهیلات پارکینگ به صورت غیرقطعی فرض شده و همچنین نقاط مبدا ورود جریان به منطقه، مسیر رانندگان و انواع مختلف پارکینگ‌ها مدنظر قرار گرفت. در نهایت جهت اجرای مدل‌های پیشنهادی بر روی منطقه مرکزی شهر اصفهان میزان کمبود فضای پارک در این منطقه برآورد گردید و با شناسایی بحرانی‌ترین نواحی ترافیکی، اطلاعات مورد نیاز این مدل‌ها تنها برای دو ناحیه ازنواحیمذکور برداشت شد. سپس به منظور حل مدل‌های چند هدفه‌ی ارائه شده از روش‌های تصمیم چند هدفه استفاده گردید.با اجرای مدل‌های پیشنهادی بر روی این دو ناحیه ترافیکی نتایج موجه و قابل قبولی ایجاد شد. جواب‌های حاصل از حل این مسائل الویت بندی نقاط کاندید جهت استقرار پارکینگ، را مشخص می‌کنند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی