Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad ali Rowshan Zamir,Hamid Hashemalhosseini
محمدعلی روشن ضمیر (استاد راهنما) حمید هاشم الحسینی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hamed Soltani
حامد سلطانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1386
The soil environment has generally been under the pressure of natural stresses. Any disturbance such as tunnel excavation alters this situation, squeezes the tunnel passage and causes displacements in layers of soil. These displacements appear as settlements on ground surface which in some cases are significant. In this study, the behavior of soil environment under the effect of tunnel excavation was investigated. First by reviewing previous research results and reported experiences, the subject was shown to be significant. Then, the deformation of soil environment, affected by construction of metro tunnels in Isfahan was thoroughly studied, using Flac 3D and Plaxis 3D Tunnel software . By comparing the calculation results with field measurements, the reliability, accuracy and performance of the method and the software were assessed. The analyses showed the importance of different parameters affecting the settlement of ground surface due to tunnel excavation.The software results and field measurements were in agreement. Therefore, it was concluded that the settlements obtained from the software were reliable for the case of heterogeneous and anisotropic soil. Keywords: natural stresses, Settlement, excavation, metro tunnel
به طورکلی محیط زمین در ابتدا تحت فشار ناشی از تنش های طبیعی بوده و هرگونه دست خوردگی مانند حفر تونل، این وضعیت تنش را مختل کرده و موجب همگرایی دهانه ی تونل و پدید آمدن تغییر مکان هایی در مقطع زمین می‌‌‌شود. این تغییرمکان ها در سطح زمین به صورت نشست ظاهر می شوند که در مواردی قابل توجه است. در این تحقیق به دلیل اهمیت موضوع نشست و تأثیر آن بر روی ساختمان‌های سطحی، رفتار محیط خاک در اثر حفر تونل ها مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا با بررسی سوابق پژوهشی و تجربیات گذشته و همچنین ارائه‌ی نتایج و فرمولهای به‌دست آمده توسط دانشمندان مختلف اهمیت موضوع نشان داده شده است. سپس به تحقیقات انجام شده بر روی پروژه تونل‌های مترو اصفهان اشاره‌ای اجمالی شده است. در ادامه با بکارگیری نرم‌افزار تفاضل محدود Flac 3D و استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از گزارش‌ها و آزمایش‌های موجود، و با توجه به مرحله‌ای بودن حفاری مقطع تونل‌ها در قطعه‌ی مورد بررسی، تحلیلی بر روی تأثیر حفاری مرحله‌ای در مقطع تونل‌ها بر میزان نشست سطحی در دو حالت حفاری تونل به صورت منفرد و حفاری تونل‌ها به‌صورت موازی و همزمان انجام گرفته است. سپس محدوده‌ی تأثیر جبهه‌ی کار، تأثیر فاصله‌ی بین مرکز تا مرکز دو تونل بر میزان خروج از مرکزیت نقطه‌ی ماکزیمم منحنی نشست، تعیین فاصله مؤثر جهت استفاده از اصل رویهم گذاری در محاسبه نشست حاصل از حفر دو تونل، فاصله‌ی پیدایش حالت کرنش مستوی در تونل منفرد و دوقلو نسبت به جبهه‌ی کار مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که تأثیر حفاری Bench در تونل‌های دو قلوی مترو اصفهان بر روی مقادیر نشست سطحی ناچیز بوده و می‌توان در مدل‌سازی از حفر آن صرفنظر نمود که در تحلیل‌های انجام شده در این پایان‌نامه از این اصل استفاده شده است. فاصله‌ی مکانی تأخیر بین حفاری دو تونل غربی و شرقی، حد فاصل ایستگاه میدان آزادی- ایستگاه شریعتی انجام شده است و پس از پایان تحلیل‌ها، فاصله‌ی تأخیر مکانی بهینه بین حفاری دو تونل به مقدار 3D (سه برابر قطر تونل) به‌دست آمده است. همچنین برای بررسی شدت تأثیر پارامتر‌های C , ? , E n , و g بر روی مقادیر نشست سطحی، تحلیل‌های دیگری با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از مطالعات مشاوران مختلف طرح، صورت گرفته است تا بدین وسیله نشان داده شودکه چه پارامترهایی و تا چه اندازه می توانند در موارد ذکر شده مؤثر باشند و کدام اهمیت کمتری دارند یا حتی فاقد ارتباط یا نقش تعیین‌کننده می‌باشند. نتایج در این قسمت نشان می‌دهد که با کاهش‌70 درصدی مقدار چسبندگی و کاهش 25درصدی زاویه‌ی اصطکاک داخلی، میزان نشست کوتاه مدت به‌ترتیب ‌55% و‌20% افزایش می‌یابد، در صورتی‌که تأثیر ضریب پواسون در میزان نشست، بسیارکم و ناچیز می باشد. همچنین باکاهش‌60 درصدی مدول الاستیسیته و افزایش28 درصدی وزن مخصوص خاک‌، نشست کوتاه مدت حدود 50% افزایش می‌یابد.در بخشی دیگر از این تحقیق، با استفاده از داده‌های ابزار‌بندی موجود در یک ایستگاه شاخص ابزاربندی، دو مدل مشابه در دو نرم‌افزار اجزای محدود Plaxis 3D Tunnel و تفاضل محدود Flac 3D ساخته شده و نتایج حاصل از دو روش عددی و روش کارگاهی، با یکدیگر مقایسه شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی