Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad Khatoonabadi
احمد خاتون ابادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
بیژن خلیل مقدم

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1382

TITLE

Study the Influencing Factors on Amount of Information and Communication Technology (ICT) Adoption in Comprehensive Center for ICT Services of Gharnabad in Golestan Province
The aim of this Survey research is to study the influencing factors on ICT adoption in Comprehensive Center for ICT Services of Gharnabad in Golestan province. The sample contains 218 users who were selected by Random Stratified Sampling. The results of multiple regression and correlation analysis have been presented in the following: 1) The positive relationship at 1% Significant level between "Level of ICT adoption" and variables such as Users' age, Level of education, Gender, Marital status, Life - style, Main job, Level of proficiency in computer, Number of family member acquainted with computer, The number of family members who work in an official organization, Educational level of older sister, Family's motivations of using ICT for work and Tele working, Complexity of ICT, Image of ICT, Observability of ICT, Usage level of family in readable medias. 2) A negative relationship at 1% significant level between "Level of ICT adoption" and Family's motivation of using ICT for amusement and mothers educational level. 3).There are positive relationships between "Level of ICT adoption" and variables like user's interest to adopt innovation, Level of proficiency in computer, Possession of more than one house, relative advantage of ICT, at Significant level of 5% and negative relationship between dependent variable and "Satisfaction of user from the center management" at significant level of 5%. Dummy variable "User with main job of Tele working", Level of family usage of telecommunication facilities, dummy variable "User with post graduate educations", and observability of ICT have positive and significant effects (respectively from maximum to minimum effects) and dummy variable "User with primary and guidance education" and Family's motivation of using ICT for amusement have negative effects (respectively from maximum to minimum effects) on "Level of ICT adoption". 4) All users of center categorized in 6 clusters based on 3 criteria of usage patterns, level of skillfulness and amount of usage on patterns. This research according to results suggests that: 1) Using the rural ICT centers as the first step and the central point for development of ICT adoption and diffusion. 2) Using location techniques to select most appropriate rural among different rurals for establishment the ICT centers. 3) Governmental support to rein
این تحقیق در زمره مطالعات پیمایشی بوده و به بررسی عوامل مؤثر بر میزان پذیرش ICT در مرکز جامع خدمات ICT روستایی قرن‌آباد در استان گلستان پرداخته است. نمونه مورد مطالعه شامل 218 کاربر است که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تناسبی تصادفی انتخاب شده است. نتایج بدست‌آمده از تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه نشاندهنده وجود رابطه مثبت در سطح معنی‌داری 1 درصد بین "میزان پذیرش ICT" با متغیرهای سن کاربر، میزان تحصیلات کاربر، جنسیت کاربر، وضعیت تأهل کاربر، شیوه زندگی کاربر، شغل اصلی کاربر، میزان آشنایی و مهارت کاربر در زمینه کامپیوتر، تعداد افراد آشنا با کامپیوتر در خانواده، تعداد افراد اداری و یا شرکتی در خانواده، میزان تحصیلات خواهر بزرگتر از کاربر، میزان انگیزه خانواده از کاربرد ICT به منظور کار و کاریابی و کار از راه دور، پیچیدگی ICT، تصویر ذهنی از ICT، قابلیت رؤیت مزایای ICT، میزان استفاده خانواده از رسانه‌های مکتوب و همچنین رابطه منفی در سطح معنی‌داری 1 درصد با متغیرهای میزان انگیزه خانواده از کاربرد ICT به‌منظور سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت کاربران و میزان تحصیلات مادر کاربر می‌باشد. بر اساس نتایج بدست‌آمده، بین "میزان پذیرش ICT" و متغیرهای رشته تحصیلی کاربر، میزان علاقه‌مندی کاربر به پذیرش نوآوری، سطح آشنایی خانواده کاربر در زمینه کامپیوتر، دارا بودن بیش از یک منزل (خانواده کاربر)، مزیت نسبی ICT، در سطح معنی‌داری 5 درصد، رابطه مثبت و با متغیر میزان رضامندی کاربر از مدیریت مرکز در سطح معنی‌داری 5 درصد رابطه منفی وجود دارد. متغیر مجازی "کاربر با شغل اصلی کاربر کار از راه دور"، میزان استفاده خانواده از امکانات مخابراتی – ارتباطی، متغیر مجازی "کاربر با تحصیلات عالی"، به ترتیب از بیشترین تا کمترین میزان تأثیر، دارای تأثیرات مثبت معنی‌دار و متغیر مجازی "کاربر با تحصیلات ابتدایی و راهنمایی"، متغیر مجازی "کم بودن میزان قابلیت رؤیت ICT" و متغیر میزان انگیزه خانواده از کاربرد ICT به‌منظور سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت کاربر، به ترتیب از بیشترین تا کمترین میزان تأثیر، دارای تأثیرات منفی معنی ‌ دار بر میزان پذیرش ICT هستند. در ضمن کلیه کاربران مرکز بر اساس میزان پذیرش ICT که متأثر از سه معیار نوع الگوهای استعمال، میزان مهارت کاربر و میزان استفاده از آن الگوها می‌باشد، به شش طبقه تقسیم شدند. این تحقیق بر اساس نتایج بدست‌آمده جهت توسعه پذیرش و نشر ICT در جوامع روستایی پیشنهاد می‌کند که: 1) از مراکز ICT روستایی به عنوان کانون توسعه ICT و اولین گام استفاده گردد. 2) از تکنیک‌های مکان‌یابی در برنامه‌ریزی‌های روستایی جهت انتخاب مناسب‌ترین روستا در بین مجموعه‌ای از روستاها به‌منظور احداث مراکز ICT روستایی استفاده شود. 3) همزمان با گسترش مراکز ICT، کمک‌های مالی دولت به‌منظور تقویت امکانات اطلاعاتی – ارتباطی خانواده‌ها به روستاییان ارائه گردد. 4) کلاس‌های آموزشی، توجیهی و فرصت‌های لازم جهت آشناسازی روستاییان با مفاهیم، کاربردها و مزایای ملموس ICT با حمایت دولت و توسط مراکز آموزش عالی برگزار گردد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی