Skip to main content
SUPERVISOR
Jawad Zarkoob,MohammadReza Forouzan
جواد زرکوب (استاد راهنما) محمدرضا فروزان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ali Ajamizadeh
علی عجمی زاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
Nowadays, the steering system is assumed to be the top safety system in Automotive Industry. Because of its critical role in safety, it was difficult for Iranian automotive manufacturers to work on the design of steering previously. So the main goal of this thesis is to achieve the technology of steering design for heavy and semi-heavy vehicles. The design process is defined here step by step, and in parallel, a steering system has been designed for a new Sweeper car. The chapters of this thesis include the effective parameters on steering and their formulas. Parameters such as the steering components and their types, steering geometry, steering forces, handling and stability of a car are discussed. There is a division in chapters for static and dynamic condition and the results have been verified by softwares such as MSC.ADAMS and also experimental tests. While doing the above, Nissan Junior car and Sweeper car have been studied. It’s led to decreasing the steering error of Nissan and approaching it to zero. The steering system of the sweeper is also newly designed and their components have been analyzed. The steering linkage of the Sweeper car has Ackermann error, and the optimization procedure proposed in this thesis decreased the error by %55. Genetic Algorithm method is used to optimize the mechanism, and neural networks and Taguchi Arrays are used to define the cost function.
امروزه در صنعت خودروسازی، سیستم فرمان یک سیستم فوق ایمنی به شمار می آید. اما متأسفانه تاکنون خودروسازان داخلی کمتر به مباحث طراحی آن پرداخته اند. از اهداف عمده این پایان نامه، دستیابی به دانش طراحی مجموعه سیستم فرمان است که با جهت گیری به سمت خودروهای نیمه سنگین و سنگین در این پایان نامه انجام پذیرفته است. روند طراحی فرمان در اینجا به صورت گام به گام مطرح شده و در کنار آن، سیستم فرمان خودروی خدمات شهری مبارز طراحی گشته است. نحوه تألیف این پایان نامه به این شکل است که در فصل های مختلف، عوامل موثر بر سیستم فرمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و روابط حاکم بر آنها استخراج شده است. مباحثی مانند اجزای تشکیل دهنده و انواع آن، هندسه فرمان، نیروهای فرمان، فرمان پذیری و پایداری از سرفصل های این پایان نامه می باشند. مرز بندی داخل هر فصل، بر اساس حالت استاتیکی و دینامیکی به صورت مجزا بوده و روابط حاصل با نرم افزارهای مربوطه مانند ADAMS و نیز تست های آزمایشگاهی و تجربی، مورد تأیید قرار گرفته است. همگام با طرح مباحث فوق و استفاده از روابط هرفصل، سیستم فرمان خودروی نیسان جونیورز و نیز خودروی خدمات شهری به نحو کاربردی مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه، با اصلاح میله بندی خودروی نیسان خطای فرمان آن به طور چشمگیری کاهش یافته و تقریباً به صفر رسیده است. سیستم فرمان خودروی خدمات شهری نیز طراحی جدید شده است و اجزای آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. میله بندی خودروی خدمات شهری، دارای خطای آکرمن می باشد و طی این پایان نامه، مکانیزم فرمان آن مورد بهینه سازی قرار گرفته که نتایج حاصل از آن، گویای کاهش 55 درصدی در خطای آکرمن این خودرو است. بهینه سازی مکانیزم آن، بر مبنای روش الگوریتم ژنتیک است که برای تعریف تابع هدف آن، از شبکه های عصبی و نیز آرایه های متعامد تاگوچی استفاده گشته است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی