Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Mehdi Abtahi Forooshani,Kayvan Asghari
سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما) کیوان اصغری (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ali Karami Horestani
علی کرمی هرستانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Ticket Pricing in Public Transport(Case Study: Isfahan)
There is a reciprocal relation between the ticket price and the travel demand. In other words, the income of the system will grow if the ticket price increases. On the other hand if the ticket price increases, the number of absorbed passengers and income of the system will decrease. So there is an optimum price in order to maximize the income that comes from modeling. This study (with respect to financial and economic costs) tries to define an appropriate method for determining the price of rail systems. The purpose of this method is to determine the optimum price due to provide the construction, rolling stuck, operation and maintenance costs with the profits obtained by ticket selling and also improve economical profits of the project for the whole society such as decreasing in environmental deteriorations and increasing in social welfare. For this purpose, a program is produced in Excel-Visual basic's Environment which includes some subroutines working related to each other. The main chief of this program with making the profile of benefits and costs flow calculates the economical and financial indicators of the project. Other subroutines, including mode choice model, programs for calculating the salvage value, V.O.C., number of rolling stuck and the program for preparing a schedule of the appropriate time for buying rolling stuck, with respect to the model, estimate several costs and benefits of the project. It should be noted that the act of buying rolling stuck must be done in some stages, in that the system does not confront the lack of rolling stuck and also it does not require spending invests before the determined time. These programs are done, in accordance to information of Qazvin-(new city of) Hashtgerd railway system project, which five years is assumed for its construction period and it will absorb passengers within 1396. Moreover, 30 years are assumed as the lifetime for this project. Finally, with this case study and by sensitivity analysis of financial and economical indicators of the project versus the ticket price, the optimum ticket price which maximizes the income is obtained. The amounts of economical indicators of this project, considering the constructing road length of 70 kilometers with 6 stations in this route, and operating length of 140 kilometers with 16 stations, are evaluated very well. Among the other results of this study, it contains decreasing the economic-return rate of the project versus increasing the gas price. This subject demonstrates that increasing in the gasoline price individually has some economical costs (such as decreasing the environmental deteriorations) for the society. Keywords: Pricing, IRR, Economic Analysis, Rail traortation
تعیین قیمت تسهیلات در مطالعات اقتصادی پروژه‌های حمل‌ونقلی، یکی از مباحث مهم در برآورد منافع این پروژه‌ها می‌باشد. اهمیت این مسئله بخاطر تاثیر مستقیم قیمت در درآمد سیستم‌های حمل‌ونقلی می‌باشد؛ و درآمد تامین کننده‌ی اصلی هزینه‌های احداث و نگهداری این سیستم‌هاست. به جهت تغییر رفتار استفاده‌کنندگان سیستم در اثر تغییر قیمت، معمولاً قیمت‌گذاری تسهیلات به عنوان راه حلی برای مدیریت تقاضا شناخته می‌شود. بطوریکه افزایش قیمت همواره کاهش میزان تقاضا را به دنبال دارد. به بیان دیگر از طرفی با افزایش قیمت درآمد سیستم افزایش خواهد داشت و از طرفی با کاهش تعداد مسافر میزان درآمد کاهش خواهد داشت. بنابراین قیمتی بهینه برای حداکثر شدن درآمد وجود دارد که با مدل‌سازی قابل حصول است. در این رساله تلاش گردیده است، روشی مناسب جهت تعیین قیمت بلیت مسافران سیستم‌های ریلی با لحاظ نمودن هزینه‌های مالی و اقتصادی تدوین شود. هدف این روش تعیین قیمت بهینه به منظور تامین هزینه‌های احداث، ناوگان و بهره‌برداری و نگهداری سیستم ریلی توسط درآمد ناشی از فروش بلیت و همچنین بالا بردن منافع اقتصادی طرح برای کل اجتماع، از جمله کاهش در خسارات وارده به محیط زیست و افزایش رفاه اجتماعی می‌باشد. برای این منظور نرم‌افزاری در محیط ویژوال بیسیک اکسل تهیه گردید که شامل برنامه‌هایی است که مرتبط با یکدیگر کار می‌کنند. هستة اصلی این برنامه‌ها با تشکیل نیمرخ جریان منافع و هزینه‌ها، شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح را محاسبه می‌کند. برنامه‌های دیگر که شامل مدل انتخاب وسیله، برنامه‌های محاسبة ارزش اسقاط، VOC ، تعداد ناوگان و برنامة تعیین زمان خرید ناوگان می‌باشند، با مدل‌سازی‌های صورت گرفته به برآورد هزینه‌ها و منافع متعدد پروژه می‌پردازند. لازم به ذکر است خرید ناوگان باید در چند مرحله به‌صورتی انجام گیرد که هم سیستم با کمبود ناوگان مواجه نشود و هم سرمایه‌ی پیش از موعد هزینه نگردد.این برنامه‌ها با توجه به اطلاعات پروژه‌ی ریلی قزوین- شهر جدید هشتگرد که 5 سال برای دوره‌ی احداث آن در نظر گرفته شده است و در سال 1396 مسافرگیری خواهد کرد، اجرا گردید. همچنین 30 سال دوره‌ی ارزیابی برای این طرح لحاظ شده است. در نهایت با این مطالعة موردی و حساسیت سنجی شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح در برابر قیمت بلیت، میزان قیمتی که درآمد حاصل را بیشینه می‌کند شناخته شد. مقادیر شاخص‌های اقتصادی این طرح با توجه به طول مسیر احداث 70 کیلومتری با 6 ایستگاه در طول مسیر و مسیر مورد بهره‌برداری 140 کیلومتری با 16 ایستگاه، بسیار خوب ارزیابی می‌گردد. از نتایج دیگر این مطالعه می‌توان به کاهش نرخ بازگشت اقتصادی طرح در برابر افزایش قیمت بنزین پرداخت. این موضوع نشان می‌دهد که افزایش قیمت بنزین خود دارای منافع اقتصادی (کاهش خسارت به محیط زیست) برای جامعه می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی