Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad saeed Sabbagh,Mahdi Alinaghian
محمدسعيد صباغ (استاد راهنما) مهدي علينقيان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hossein Moradi
حسين مرادي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

A two-echelon periodic vehicle routing problem
The periodic vehicle routing problem is a generalization of the normal" . City logistics aims to reduce the nuisances associated with freight traortation in urban areas while supporting their economic and social development. Indeed freight traortation in the city areas is one of the main causes of traffics, air and noise pollutions. Thus a two-echelon distribution system could tackle this problem. In a two-echelon system goods from the main depot are distributed through intermediate facilities called satellites. A two-echelon distribution system could reduce the traortation costs by up to 30 percent. In this reasearch, a mathematical model is proposed for PVRP. The proposed model is NP-hard and in order to solve it, two meta-heuristics named Variable Neighborhood Search and Adaptive Large Neighborhood Search are used. Some numerical sample are solved by the exact approach to verify the solution approach. The results of the two proposed algorithms for large instances proved the better performance of Adaptive Large Neighborhood Search in comparison with Variable Neighborhood Search for the given data.
در مسئله مسيريابي وسيله نقليه کلاسيک، معمولاً دوره برنامه‌ريزي يک ‌روزه است. در مسئله مسيريابي وسايل ‌نقليه دوره‌اي، VRP کلاسيک با توسعه دوره برنامه‌ريزي به M روز عموميت داده مي ‌شود. اين مسئله حالت بسط يافته اي از مسيريابي وسايل نقليه است به ‌طوري‌ که به ‌جاي مسيريابي روزانه، مسيريابي در يک دوره زماني انجام مي‌پذيرد. در اين مسئله هر يک از مشتريان روزهاي موردنظر خود را که در آن روزها نياز به خدمت‌گيري دارند را مشخص مي‌کنند. يکي از حوزه هاي مورد کاربرد مسيريابي وسايل نقليه دوره اي، لجستيک شهري است. يکي از اهداف لجستيک شهري کاهش نامطلوبيت مربوط به حمل‌ونقل بار در ناحيه شهري است در حالي‌که توسعه اقتصادي و اجتماعي را حمايت مي کند. درواقع، حمل‌ونقل بار در نواحي شهري يکي از دلايل عمده تراکم، اختلال، آلودگي و سروصدا است. پياده سازي يک سيستم توزيع دوسطحي، مي تواند پاسخ مؤثري به اين مشکلات باشد. در چنين سيستم هايي انبارهاي مياني، بر روي حاشيه شهر جايي که کاميون هاي بزرگ اجازه دسترسي دارند و جايي که کالا ها براي رسيدن به مقاصد مختلف، خالي، ذخيره و ترکيب مي شوند و در بين تأمين‌کنندگان و مشتريان قرار داده مي شوند. سپس کالاهاي تحويل داده‌شده به اين انبارها، در وسايل نقليه کوچک‌تر و زيست‌محيطي‌تر بارگيري مي شوند که اجازه دارند به مرکز شهر سفر کنند و به مشتريان نهايي سرويس دهند . در اين پژوهش يک مدل رياضي براي مسئله مسيريابي دوره اي دوسطحي ارائه خواهد شد. با توجه به اينکه اين مسئله جز مسائل NP-hard است به‌منظور حل اين مدل رياضي، دو الگوريتم فرا ابتکاري الگوريتم جستجوي همسايگي متغير و الگوريتم جستجوي همسايگي بزرگ تطبيقي ارائه‌شده است. به‌منظور بررسي اعتبار الگوريتم پيشنهادي، در ابعاد کوچک چندين مسئله حل‌شده و نتايج آنها با نتايج حاصل از حل دقيق مقايسه شده است. همچنين براي ارزيابي کارايي الگوريتم هاي يادشده در ابعاد بزرگ نيز پس از حل چندين مسئله توسط دو الگوريتم، نتايج با يکديگر مقايسه شده اند. نتايج محاسباتي حاکي از عملکرد مناسب الگوريتم جستجوي همسايگي بزرگ تطبيقي در حل مسئله است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی