Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nasim Akhondi
نسیم اخوندی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Two-echelon vehicle routing problem with two-dimensional loading constraints, mathematical formulation and solution methods
Cargo traort is one of the main causes of traffic, noise, and air pollution in populous cities. Implementation of two-echelon distribution systems can contribute to controlling the negative impacts of cargo traort in such urban environments. The cargo is traorted from one or several depots to multiple intermediate facilities called satellites, which are located near the urban area. In the satellites, the cargo will be packed to be delivered to customers by eco-friendly vehicles. This thesis presents a new mathematical model for two-echelon vehicle routing problem with two-dimensional loading constraints. This model aims to determine the sets of first echelon and second echelon routes that would ensure the complete delivery of all orders and minimize the traortation cost while not violating the vehicle weight capacity constraint and two-dimensional loading constraints. Given the NP-hard complexity of this problem, we proposed the combination of heuristic and metaheuristic algorithms, which included five heuristic algorithms of two-dimensional bin packing problem, a constructive heuristic algorithm to produce the initial solution, a variable neighborhood search and an improved variable neighborhood search. The good performance of the improved variable neighborhood search algorithm is demonstrated by comparing its outputs with the result of basic variable neighborhood search and exact method
امروزه، افزایش تقاضا در بخش حمل‌ونقل و توزیع کالا، منجر به افزایش ترافیک و آلودگی هوا در شهرها شده است. این امر محققان زیادی را به مطالعه و ارائه راهکار برای کنترل بهتر عملیات حمل‌ونقل در نواحی شهری ترغیب کرده است. پیاده‌سازی سیستم‌های توزیع دوسطحی می‌تواند راهکار مؤثری در کاهش مضرات زیست محیطی حمل‌ونقل در مناطق شهری باشد. در این سیستم‌ها، به دلیل قوانین موجود در مورد منع عبور و مرور کامیون‌های بزرگ داخل شهرها، کالاها به جای حمل مستقیم از مرکز توزیع به مشتریان، از طریق انبارهای میانی که در حومه شهر واقع می‌شوند و با استفاده از وسائط نقلیه سازگار با محیط زیست توزیع می‌گردند. مسئله‌ای که در مورد عملیات این سیستم‌ها مطرح می‌شود، مسئله مسیریابی وسائط نقلیه دوسطحی نام دارد. این پژوهش به مدل‌سازی و ارائه روش حل برای مسئله مسیریابی وسائط نقلیه دوسطحی با محدودیت‌های بارگیری دوبعدی پرداخته است. در این مسئله‌ی ترکیبی، تحویل بار از دپو به مشتریان به وسیله مسیریابی و ادغام بار در انبارهای میانی، به گونه‌ای مدیریت می‌شود که علاوه بر محدودیت ظرفیت وزنی وسائط نقلیه، محدودیت‌های کلاسیک بارگیری دوبعدی نیز رعایت شوند. هدف مدل ریاضی ارائه شده تعیین دو مجموعه مسیر سطح اول و دوم است که علاوه بر تحویل تقاضای تمام مشتریان و ارضا محدودیت‌های ظرفیت وزنی و محدودیت‌های بارگیری دوبعدی، مجموع هزینه‌های سفر را کمینه کند. با توجه به NP-hard بودن مسئله پیشنهادی، ترکیبی از الگوریتم‌های ابتکاری و فراابتکاری برای حل مسئله ارائه شده است، که شامل پنج الگوریتم ابتکاری پرکردن ظرف دوبعدی، یک الگوریتم ابتکاری ساخت جواب اولیه، یک الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر و یک الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر بهبودیافته است. به منظور بررسی عملکرد الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر بهبودیافته پیشنهادی، نتایج، با نتایج حاصل از حل دقیق و الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر مقایسه شده است. کلمات کلیدی: سیستم توزیع دوسطحی، مسئله مسیریابی وسائط نقلیه دوسطحی، مسئله پرکردن ظرف دوبعدی، مسئله مسیریابی- بارگیری دوبعدی، الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر، الگوریتم جستجوی ممنوعه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی