Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Arezoo Kazemi
آرزو کاظمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Traortation system is a result of human need for mobility. Traortation infrastructures affect economic and social development and can promote the public welfare. Researchers use various project selection and evaluation methods due to budget constraints and costs of building the infrastructures. Nowadays the uncontrolled rise in population causes problems such as increasing congestion and car accident, inappropriate accessibility, environmental pollution and so on. Hence appropriate traortation project selection and evaluation measures should be considered to achieve a sustainable and equitable traortation system. From traortation policy viewpoint, considering different aspects of equity is one of the strategies to achieve the sustainable development. One of the most important equity types that should be considered in studies on traortation infrastructure projects selection is spatial equity as equity among different zones of the study area. In this thesis a model based on spatial equity approach is explained to evaluate urban streets development projects. So two measures of accessibility and congestion considering spatial equity based on the available information in most studies of traortation are introduced. In these measures zones with inappropriate condition of access and congestion is weighed more. City of Isfahan was selected as the study area and six proposed streets were evaluated by the mentioned measures. Data for calculation of equity based accessibility and congestion measures and the total travel time measure was provided by using Gauss and EMME/2 software. These measures wererated by three groups of people’s opinion, including decision-makers, experts, and users of the traort system using a mixed AHP-SMART method. And so the project portfolio has been selected. Results show consideration of spatial equity is different from traditional methods.
: نیاز انسان به جابه‌جایی باعث پیدایش سیستم‌های حمل‌ونقلی مختلف شده است. زیرساخت‌های حمل‌ونقل اثرات زیادی بر توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی و افزایش سطح رفاه عمومی دارند. به دلیل محدودیت بودجه و هزینه‌های احداث این زیرساخت‌ها، محققان روش‌های مختلف ارزیابی پروژه را برای انتخاب پروژه‌های حمل‌ونقل به کار برده‌اند. امروزه با افزایش روزافزون جمعیت، مشکلاتی همچون افزایش ازدحام، زمان سفر، تصادفات ترافیکی، کاهش دسترسی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و ... به وجود آمده و شرایط و نیازها تغییر نموده است. از این رو بایستی معیارهای مناسبی برای ارزیابی و انتخاب پروژه‌های حمل‌ونقل با هدف دستیابی به یک سیستم حمل‌ونقل پایدار، عدالت‌محور، راحت، ایمن و سازگار با محیط‌زیست اندیشیده شود. ازدیدگاهسیاست‌گذاران حمل‌ونقل ،یکیازراهبردهایدستیابیبهتوسعه‌یپایداروارتقایکیفی در نظر گرفتن عدالت از ابعاد مختلف است. یکی از انواع عدالت که در بحث انتخاب پروژه‌های زیرساخت‌های حمل‌ونقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عدالت فضایی است. عدالت فضایی همان عدالت در میان نواحی مختلف محدوده‌ی مورد مطالعه است. در این پژوهش با رویکرد عدالت فضایی به انتخاب پروژه‌های توسعه‌ی خیابان‌های شهری پرداخته شده است. بدین منظور با توجه به اطلاعات موجود در اکثر مطالعات حمل‌ونقلی دو شاخص دسترسی و ازدحام با رویکرد عدالت فضایی معرفی شده است. این شاخص‌ها نشان می‌دهد انتخاب یک سبد پروژه تا چه اندازه‌ای می‌تواند بر روی دسترسی و ازدحام نواحی مختلف اثر بگذارد. در این شاخص‌ها نواحی با وضعیت بد دسترسی و ازدحام وزن بیشتری می‌گیرند. جهت یک مطالعه‌ی موردیشهر اصفهان به عنوان محدوده‌ی مورد مطالعه معرفی و شش خیابان پیشنهادی طرح تفصیلی شهر اصفهان از دیدگاه شاخص‌های یاد شده در بالا مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از نرم‌افزارهای گاوس و EMME/2 اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه‌ی شاخص‌های دسترسی و ازدحام عدالت محور و شاخص مجموع زمان سفر کل شبکه استخراج گردید. وزن این شاخص‌ها بر اساس نظر سه گروه از افراد شامل: تصمیم‌گیران، خبرگان و کاربران سیستم حمل‌ونقل با استفاده از یک روش ترکیبی از دو روش تحلیل سلسله مراتبی( AHP ) و SMART تعیین و به این ترتیب سبد پروژه‌ی برتر انتخاب شده است. تحلیل‌های ضمنی نشان می‌دهد که نتایج به دست آمده از شاخص‌های سنتی و شاخص‌‌های ترکیبی متفاوت است و این نتایج از دیدگاه عدالت فضایی مورد قبول هستند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی